Arkisto: Yleinen
Suomi kaatoi pakkaspelissä Ruotsin
Suomi otti komean revanssin Ruotsista
Ruotsi – Suomi 1-2 (0-0)
Lauantain aamupeli käynnistyi raikkaassa, lähes 25 asteen tuulettomassa talvisäässä. Runsaslukuinen yleisö näki vauhdikkaan kamppailun, jossa tunteetkin jo lämpenivät. Ottelu pelattiin kireän pakkasen johdosta kolmessa 20 minuutin jaksossa.
Suomi aloitti pelin pirteästi ja oli pelissä alusta asti hyvin mukana. Ensi jakso oli maaliton, mutta Suomella oli Ruotsia paremmat maalipaikat.
32. peliminuutilla Ruotsi osui kulmasta, mutta Suomi ei hämmentynyt tlanteesta, vaan rakensi parisen minuuttia myöhemmin upean hyökkäyksen; Simo Huotelin toi pallon keskiympyrään ja nosti pallon linjan taakse Oskari Kokolle, jonka hieno haltuunotto ja upea viimeistely sai katsomon lämpenemään. Pian tasoitusmaalin jälkeen sai Suomi parisenkymmentä metriä Ruotsin maalista vaparin, jonka Paavo Simpura löi komeasti alakulmaan Jere Immosen siirrosta.
Takaa-ajonsa Ruotsi hassasi jäähyilemällä. Ruotsi otti pelissä peräti viisi 6 minuutin jäähyä. Oman joukkueensa jäähyilyyn totesi Ruotsin valmentaja Anders Torhall´kin pelin ratkenneen.
Suomen päävalmentaja Tero Kumela oli iloinen joukkueensa hyvästä ilmeestä ja hienosta voitosta. Suomi kohtaa Norjan vain alle kolmen tunnin kuluttua, ja Tero toivoi ja uskoi ryhmänsä olevan iskussa klo 14.30 alkavassa pelissä. ”Nestettä, ravintoa ja hiukan huilia ja sitten taas mennään!”
Suomen Jääpalloliiton puheenjohtaja ja kansainvälisen jääpalloliiton puheenjohtaja Antti Parviainen ja vaimonsa Merja palkitsivat joukkueidensa parhaina pelaajina Oskari Kokon ja Rasmus Lundahlin.
Kampparit/tiedotus
Vahva Ruotsi luisteli Suomen nurin
Ennen perjantai-illan Suomi-Ruotsi-kamppailua pidetyn kisojen avajaistilaisuuden avajaissanat lausui Mikkelin Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, kansannedustaja Oskari Valtola.
Hyvä toinen jakso ei riittänyt Ruotsin voittamiseen
Suomi-Ruotsi 0-3 (0-3)
Suomen 17-vuotisten maajoukkue joutui taipumaan perjantaina toisenkin kerran ikäluokan Mikkelin turnauksessa, kun Ruotsi kaatoi Suomen joukkueen iltaottelussa Hänninkentällä.
Vahvan oloinen Ruotsi pelasi hyvän ensi jakson ja voitti 0-3 (0-3).
Aiemmin perjantaina päivällä Norja voitti Suomen niukasti 3-2.
Suomen ryhmän mikkeliläinen päävalmentaja Tero Kumela ei voinut perjantaina illalla Ruotsin ottelun jälkeen kuin todeta, että turnauksen lauantain ottelut nousevat erityisasemaan.
-Lauantaina ratkaistaan finaalipaikka, joten pitää saada pisteitä tai emme ole sunnuntaina loppuottelussa, kiteytti Kumela.
Ruotsi otti Suomelta vauhdin pois ja voitti iltaottelun Hänskissä. Suomelle tappio tietää lauantaina pakkopisteiden saamista, jos haluaa olla sunnuntaina finaaliottelussa.
Lauantaina aamupäivällä Suomi kohtaa Ruotsin uudelleen. Ottelu alkaa klo 10.00 Hänskissä. Suomi pelaa iltapäivällä klo 14.30 alkavassa ottelussa Norjaa vastaan.
Kumela tuumi perjantaina illalla, että Ruotsia vastaan pitää ottaa uutta asennetta. Norja puolestaan Suomen on pakko voittaa.
-Tulee kova päivä, sillä Norja on saanut huilata, kun me ollaan painettu pää märkänä Ruotsin kanssa. Otteluohjelma on vaikea meille.
Perjantainen turnauksen avausottelu oli Kumelan mukaan hankala joukkueelle.
-Emme olleet omalla tasollamme, oli harhasyöttöjä ja seitsemän kulmaa ilman maalia ja vastustajalla vielä voittomaali ihan viime hetkillä.
Perjantain iltaottelu Ruotsia vastaan oli jo toista, lukuun ottamatta ensimmäistä kymmentä minuuttia, jonka aikana Ruotsi oikeastaan karkasi.
Ruotsi teki ekan maalinsa kolmessa minuutissa, ja vartin päästä ottelu oli jo 2-0. Suomi pääsi peliin mukaan toisella jaksolla.
-Alku oli liian varovaista. Toinen jakso oli lähellä omaa tasoamme, sanoo Kumela.
-Voittamiseen tarvitaan kuitenkin maaleja. Meillä oli perjantaina yhteensä kaksi rankkaria ja 12-13 kulmaa, mutta ei yhtään maalia erikoistilanteista.
Perjantaina illalla Hänskissä tosin nähtiin se, että vastassa oli vahva joukkue. Suomea vastaan Ruotsi karvasi hyvin, otti vauhdin pois Suomelta, ja syötöt menivät omille.
Toisella jaksolla Suomi sai tilanteita, mutta tehot jäivät vähiin, eivätkä erikoistilanteetkaan tuoneet maaleja.
Ruotsin päävalmentaja Anders Torhall oli ottelun jälkeen tyytyväinen.
-Meiltä hyvä ottelu kokonaisuudessaan, ottaen huomioon sekin, että vastustaja sai kaksi rangaistuslaukausta.
Ruotsilla kehkeytyi erikoinen tilanne, sillä joukkueelta on loppumassa maalivahdit. Ruotsin nimeämistä neljästä maalivahdista kaksi oli jo ennen turnausta pois kuvioista, ja perjantaina illalla maalivahti Noel Dalsmyr loukkasi itsensä torjuntatilanteessa. Torhallin mukana hänen pelinsä ovat tällä erää ohi.
Iivo Korhonen pelasi Suomen maalissa hyvän ottelun. Toinen jakso oli varsinkin oli Kamppari-kasvatilta kelpo työtä.
Iltaottelussa mikkeliläiset täyttivät paikkansa. Kampparikasvatit Simo Huotelin ja maalissa Iivo Korhonen pelasivat hyvän ottelun.
Iivo Korhonen, joka palkittiin joukkueensa parhaana, piti Suomea pystyssä toisella jaksolla. Ruotsin parhaana palkittiin Rasmus Lundahl.
RUOTSI – SUOMI pelataan heti lauantaiaamuna klo 10.00 – Tervetuloa!
Teksti: Kampparit/tiedotus, kuvat: Ese Korhonen
Ruotsille niukka voitto hyvin taistelleesta Norjasta
Ruotsi – Norja 4-3 (2-2)
Perjantain toisessa ottelussa kohtasivat Ruotsi ja Norja. Ottelut jatkuivat tasaisina ja tälläkin kerralla voittaja ratkesi yhden maalin erolla.
Ottelu oli tasainen, mutta Ruotsi vei ottelun niukasti maalin erolla. Ensimmäinen jakso mentiin tasanumeroissa, mutta toisen jakson alku oli Ruotsin, joka karkasi kahden maalin johtoon.
Norja taisteli hienosti ja tuli vielä maalin päähän mutta pelin lopputulokseksi kirjattiin 4-3.
Ruotsin 4-2 osuma syntyi Ludvig Tejmarkin kulmalyönnistä
Päivän viimeisessä ottelussa kohtaavat Suomi ja Ruotsi. Ottelu käynnistyy kello 20.00 heti avajaisseremonian jälkeen.
Kampparit/tiedotus
Norja vei kisojen avausottelun
Y17 MM-kisat, Hänski Mikkeli
Norja -Suomi 3-2 (1-0)
Norja oli terävämpi MM-avauksessa
MM-kisojen avausottelu Norja-Suomi oli odotetun tasainen ja jännittävä. Aamun lumisateen sopivasti tauottua päästiin avausottelu pelaamaan kohtalaisen hyvissä olosuhteissa. Vain kova, puuskittainen tuuli kiusasi ajoittain pelin kulkua.
Norja oli myötätuuleen pelatessaan avausjaksolla vahvempi ja teki jakson ainoan maalin Suomen puolustuksen nukahduksesta. Suomen peli oli hieman varovaista ja norjalaisten fyysisyys ja korkea karvauskorkeus hankaloittivat pelin käynnistymistä.
Toisella jaksolla Suomi pääsi paremmin peliin mukaan ja loi muutamia hyviä tekopaikkoja. Norja karkasi kuitenkin 2-0 johtoon suomalaisten nukahdettua puolustuspäässä.
Suomi nousi kuitenkin kahdella komealla lyöntimaalilla (Eeli Böhm ja Simo Huotelin) tasoihin, kunnes Norja ratkaisi voiton lisäajalla tekemällään rankkarimaalilla. Ottelun lopputulos näin Norjalle 3-2.
Parhaina pelaajina palkittiin Norjan Sondre Ramstad ja Suomen Simo Huotelin.
Norja jatkaa kello 15.00 alkavassa pelissä Ruotsia vastaan ja Suomi kohtaa puolestaan Ruotsin kello 20.00.
Kampparit/tiedotus
Päävalmentaja Tero Kumela: Suomi tavoittelee mestaruutta
Mikkelin turnauksen 17-vuotisten maajoukkueessa on seitsemän Kampparijunioria
Suomen 17-vuotisten nuorten jääpallomaajoukkueen päävalmentaja Tero Kumela on oman joukkueensa valmistautumisen ohella tarkkaillut Ruotsin joukkueen otteita Mikkelin viikonvaihteen turnaukseen.
Hän ennakoi todella tiukkaa kamppailua siitä, mitkä kaksi joukkuetta ovat sunnuntaina finaaliottelussa vastakkain.
-Ruotsi on tasainen ja taitava joukkue, joka on koottu ikäluokkansa isosta massasta ja on sitä paitsi hallitseva mestari. Norja on urheilullinen joukkue, jolla on hyvin fyysisiä pelaajia.
Suomi puolestaan liikkuu siinä välimailla. Avainasia on hyvä puolustuspeli.
-Suomella on kyvykäs ryhmä, joka pystyy haastamaan Ruotsin. Se kyllä vaatii meiltä onnistumista kaikin puolin ja ehkä hieman hyvää tuuriakin. Lähdemme ilman muuta taistelemaan mestaruudesta, eikä mitenkään peruuttelemaan, sanoo Kumela.
Suomen joukkueen päävalmentaja Tero Kumela pitää Ruotsia vahvana joukkueena, mutta sanoo, että Suomen laadukas ryhmä pystyy hyvin haastamaan Ruotsin
Ruotsi saapui Mikkeliin perjantaina alkavaan turnaukseen muutama päivä ennen avausottelua.
Mikkelissä on spekuloitu sillä, että hallioloihin tottuneet Ruotsin pojat ovat ihmeissään Hänninkentän pakkasessa. Kumela torjuu tätä ajattelua.
-Ruotsi on valmistautunut hyvin ja on leireillyt Mikkelissä. Sanoisin, että eroja ei halli- ja avokenttäolojen vuoksi synny. Loppujen lopuksi asialla ei taida olla mitään vaikutusta, tuumii Kumela realistisesti.
-Muutenkin näyttää siltä, että keliolojen puoleen voidaan odotella oikein hyvää ja vauhdikasta jääpalloa.
Suomen joukkueessa on peräti seitsemän Mikkelin Kampparien omaa pelaajaa.
Määrä on hieno varsinkin, kun pelataan Mikkelissä, mutta se on luonnollista, sillä Kampparien 2007-ikäluokka on hallinnut omaa sarjatasoaan.
Ryhmässä Kamppareista pelaavat Simo Huotelin, Oskari Kokko, Viljami Kumela, Kasperi Kumela, Paavo Tapio, Jere Immonen ja maalissa Iivo Korhonen. Lisäksi Kampparien Elias Tikanoja seuraa otteluita läheltä varamiehenä.
Kumelan lisäksi joukkuetta luotsaa joukkueenjohtajana Mikkelin Joonas Immonen. Ryhmän kakkosvalmentaja on Janne Väkiparta.
Suomen joukkueen kapteeni on Simo Huotelin. Pojat ovat pääasiassa vuoden 2007 ikäluokkaa, mutta nuorempiakin on. Kasperi Kumela, syntynyt 2009, on ryhmän nuorin.
Maajoukkueryhmä on ollut koossa viime vuoden puolelta saakka.
-Tavoitteena on ollut tarjota mahdollisimman monelle lajin ikäluokkansa nuorukaiselle tilaisuus toimia maajoukkueen mukana. Mikkelin turnaus on oikeastaan huipennus, sanoo Kumela.
Teksti ja kuva: Kampparit/tiedotus









