Arkisto: Bandyliiga

Kampparit otti tahtovoiton

OLS:n kaataminen Hänskissä palautti itseluottamuksen

 

Eetu Sviili pelasi jälleen hyvän ottelun. Kampparimaalivahti palkittiin joukkueensa parhaana. Oikeastaan tittelin pitäisi kuulua ”kentän paras”.

 

Kampparit-OLS 2-0(0-0)

 

Mikkelin Hänninkentällä nähtiin lauantaina iltapäivällä todella tyytyväisiä kasvoja.

Kampparit otti Bandyliigan kotiottelussaan riemastuttavan 2-0 (0-0) voiton Oulun Luistinseurasta.

Mikkeliläisjoukkueen ilmeistä näki, että voitto maistui makealta ja tuli joukkuehengen kannalta oikeaan aikaan.

-Voitto tuntuu todella hyvältä. Tässä on viime ajat oltu vähän syvissä vesissä. OLS oli hyvä vastus, mutta me otimme sen., mitä lähdimme hakemaankin, hehkutti ottelun jälkeen Kampparimaalivahti Eetu Sviili.

 

 

Sviilillä oli kaikin puolin aihetta tyytyväisyyteen, sillä hän pelasi maalilla hyvän ottelun ja siivitti oman joukkueensa voittoon torjumalla OLS:n rankkarin.

Kaiken lisäksi rankkarin jälkitilanteesta syntyi Kampparien ensimmäinen maalikin toisen jakson 50. minuutilla. Sviili poimi rankin näppiinsä, avasi pelin heti ja jatkossa Karo Liimatainen vapautti Esa Rytkösen maalintekoon.

Maali oli huikea. Rytkönen istui jäähyllä ja kun hän kuuli, että rangaistusaika on täysi, hän pomppasi lankun yli suoraan peliin ja palloon.

 

Esu Rytkönen maalasi Kampparien ensimmäisen heti, kun pääsi jäähyaitiosta irti.

-Karo syötti ja ei siinä ehtinyt muuta tykittää maalia kohti, naureskeli Rytkönen.

Sviili tuumi, että taisi olla kauden eka rankkaritorjunta. OLS sai rankin varsin kevyen tuntuisen tuomion ansiosta. Avaus rankkarin jälkeen oli osoitus siitä, että koko joukkue oli hyvässä vireessä.

-On tullut pahempiakin rankkareita. Ei siinä muuta kuin piti katsoa, missä muut ovat. Oli hyvä avata, kun porukka oli hereillä.

 

 

Päävalmentaja Olli Manninen myhäili tyytyväisenä ottelun jälkeen. Voitto ja pisteet tyydyttivät, vaikka  ”ei se kovin tasokasta jääpalloa ollut”.

-Vähän sekavaa. Pallollinen peli ei ensi jaksolla luonut maalipaikkoja. Liike ei ollut oikeansuuntaista. Mutta tyyli on vapaa: pisteet piti saada.

Voitto lauantaina oli kamppailuvoitto. Manninen kehuu ryhmäänsä tahtopelistä.

OLS:lla oli hetkensä, mutta Kamppariryhmä halusi voittoa enemmän. Toinen maali 58. minuutilla oli nopean vastahyökkäyksen tulos. Hyökkäyksen päätteeksi maalinedushässäkässä Simo Huotelin laittoi pallon maaliin.

OLS pelasi periaatteessa oikean näköistä jääpalloa, mutta maalipaikoissa ei ollut tehoa. Maalintekoyritykset tyrehdytti Kampparipuolustus ja aina päätteeksi Eetu Sviili.

OLS-valmentaja Timo Tiusanen oli hiljainen.

-Kampparit puolusti tiiviisti. Meidän pelimme ajautui pieneen tilaan. Kamppareilla on nuoria poikia, ja vastahyökkäyksiä piti varoa erityisesti, tuumi Tiusanen.

-Kamppareilla oli enemmän tahtoa. Olen pettynyt meidän suoritukseemme.

 

Voitto lauantaina tyydytti myös mikkeliläistä jääpalloyleisöä, sillä pitkään aikaan ei ole ottelun jälkeen kuulunut samanlaisia aplodeja ja kannustushuutoja omalle joukkueelle.

Voitto myös nosti Kampparit pois Bandyliigan hänniltä, juuri ohi OLS:n.

Kamppareilla on nyt viisi pinnaa, OLS:lla neljä. Oululla tosin kaksi ottelua vähemmän pelattuna.

Bandyliiga jää nyt tauolle, sillä viikon kuluttua pelataan maaotteluturnauksia. Bandyliigaa Kampparit jatkaa 27. tammikuuta vierasottelulla Jyväskylässä ja 28. tammikuuta kotiottelulla Hänskissä, kun vieraaksi saapuu Porvoon Akilles.

 

Otteluisäntä Osuuspankki Suur-Savo palkitsi molempien joukkueiden maalivahdit parhaina pelaajina, Kamppareista Sviili, kuvassa oikealla ja oululaisista Henri Mattila vas. Palkitsemisesta vastasivat Henri Hippo ja Maija Skön.

 

Teksti: Kampparit/tiedotus, kuvat: Jukka Laitinen

 

 

Ennakko: Kampparit hakee revanssia OLS:sta

11.01.2024 | Bandyliiga, Etusivu, Yleinen

 

Kampparien edustusjoukkue jatkaa Bandyliigaa kotiottelulla lauantaina 13. tammikuuta, kun vierailijaksi Hänskiin tulee Oulun Luistinseura.

 

Kampparien päävalmentaja Olli Manninen pitää ottelua poikkeuksellisen tärkeänä.

 

Kolme kovaa ottelua toi tylyt tappiot Kamppari-ryhmälle. – Uutta latausta haetaan OLS-ottelusta, sanoo päävalmentaja Olli Manninen.

 

Kamppareiden nuorella joukkueella on takanaan vuodenvaihteen kahden puolen kovaa röykytystä.

-Meillä on ollut kolme vaikeaa peliä, Veiterä kahdesti ja Narukerä, ja on myönnettävä, että tulokset söivät joukkueen itseluottamusta, sanoo Manninen.

Tilannetta on Mannisen johdolla käyty läpi. Joukkue on palaveerannut ja treenannut huolellisesti, ja Mannisen mukaan ”nyt ollaan valmiita pelaamaan”.

 

Lauantain OLS-ottelu on Mannisen mukaan iso peli. Tavoite on selvä.

-Tavoite on päästä sarjan jumbosijalta pois. Hävisimme Oulussa niukasti 2-1, mutta ottelu oli meiltä hyvä peli.  Nyt kuitataan ja lähdetään voittamaan.

 

Bandyliigan sarjaohjelmassa on viikonvaihteen jälkeen tauko, jonka aikana pelataan kansainvälisiä otteluita. Nuorten otteluissa 17-vuotisten ryhmä pelaa maaotteluturnauksen Mikkelissä 19.-21. tammikuuta ja nuoret Oslossa. A-maajoukkue vierailee samaan aikaan kolmen maan turnauksessa Ruotsissa Karlstadissa.

 

Kampparien pelaajia on useita mukana ikäryhmiensä maaotteluissa. Päävalmentajalla on vahva toive:

-Toivottavasti kaikki pysyvät terveinä kansainvälisen viikonvaihteen jälkeen. Otteluita on maaotteluiden jälkeenkin, tuumii Manninen.

 

Kampparit-OLS, Hänski, lauantaina 13.1. alkaen klo15.00

Tervetuloa!

 

Pääsyliput kätevästi netistä:

 

Veiterä antoi oppitunnin ja jyräsi Kampparit pakkaskelissä

Kampparit-Veiterä 1-12 (0-5)

 

Sami Mikkola ja Janne Hauska kamppailevat pallosta. Pakkashuuru kertoo säästä.

 

Pakkasjähmeydestä ei ollut tietoakaan, kun Lappeenrannan Veiterä nujuutti Kamppareita Bandyliigan sarjaottelussa Mikkelissä sunnuntaina.

Veiterä ajoi diesel-vauhdillakin kokoon tuloksen 1-12 (0-5).

 

Kampparivalmentaja Olli Manninen ei voinut ottelun jälkeen kuin todeta tilanteen:

-Kyllä tämä oli oppitunti meille, tuumi Manninen.

 

Veiterä-valmentaja Joonas Ylä-Outisen ei tarvinnut edes kehua omiaan, sillä Manninen tiivisti ottelun kulun selkeästi.

-Veiterä pelaa hyvää pallollista peliä, mikä taas meiltä ei onnistunut ollenkaan.

Veiterä ratkaisi ottelun heti ensi jaksolla tekemällä ensimmäiseen varttiin kolme maalia.

 

Kampparien kokeneimpiin lukeutuva Karo Liimatainen tuumi, että ”alku oli hyvä, mutta sitten repesi”.

-Veiterä on minun mielestäni tällä hetkellä sarjan paras joukkue.

Veiterältä onnistui sunnuntaina kaikki pallollisesta pelistä erikoistilanteisiin.  Maaleja syntyi myös läpiajoista.

-Puolustuksen piikkiin ei tulosta voi panna, kun pelataan joukkueena.

 

Hänskissä mitattiin sunnuntaina päivällä pakkasta yli 22 miinusastetta. Ottelu pelattiin normaaleina jaksoina hieman pitemmällä tauolla. Liimatainen ei pannut numeroita pakkasen syyksi.

-Sää vaikutti, mutta ei sen taakse voi mennä. Pakkanen on molemmille joukkueille sama.

Myös Manninen kuittasi pakkaskelin.

-Kun joukkueessa on taitavia ja kokeneita pelaajia, he hallitsevat vaikeatkin keliolot.

Kamppareilla oli sunnuntaina toki hetkensä. Muutama hyvä ruuhka maalilla olisi voinut johtaa tulokseenkin. Tekopaikkoja oli hyvinkin pari kolme.

Kavennusta syntyi kuitenkin vasta liian myöhään, kun Simo Huotelin tuikkasi kulman jälkitilanteessa maalin 87. minuutilla.

 

Simo Huotelin lyö kulmaa ensi jaksolla. Toisen jakson lopussa Huotelin teki Kampparin ainoan maalin.

 

Sunnuntaina Kamppari-ryhmällä ei ollut käytännössä mitään sanomista ottelussa.

Edes toive siitä, että Veiterä olisi jättänyt parhaimman teränsä lauantaina cup-voiton juhlintaan, ei toteutunut. Ylä-Outinen sanoi, että cupin voittoa ei juhlittu, vaan että ”juhlien aika on myöhemmin”.

Muutenkin hän kielsi, että Veiterä olisi pelannut puolitehoilla. Sen sijaan hän antoi hienoisen varoituksen muille joukkueille.

-Kyllä tänäänkin pelata piti, mutta on totta, että meillä on vahva ryhmä. Pallollinen peli on kuosissaan ja hyökkäyspeli hyvällä tasolla. Kauden alussa meitä ei oikein noteerattu mitenkään.

 

Kamppari-nuoria edustustehtävissä

Kamppareiden nuoresta ryhmästä useampikin pelaaja pelaa ikäryhmänsä maajoukkuetasolla.

Sunnuntaina loukkaantumisen jälkeen sarjaottelun pelannut Touko Tähtinen sekä Joonatan Hämäläinen edustavat B19-joukkueessa Suomea parin viikon päästä pelattavassa MM-turnauksessa Oslossa. Topi Montonen on kotiin jäävä varamies.

Kampparikasvatteja on useita mukana myös 17-vuotiaiden maajoukkueryhmässä. Nimilistaa ei ole vielä lopullisesti vahvistettu.

Tämä ikäluokka pelaa turnauksensa Mikkelissä Hänskissä 19.-21. tammikuuta.  Suomen lisäksi mukana ovat Ruotsi ja Norja sekä eksoottisempi jääpallomaa Intia, jos sen matkajärjestelyt toteutuvat.

 

Teksti: Kampparit/tiedotus, kuvat: Jukka Laitinen

ENNAKKO: Kampparit aloittaa Bandyliigan uuden vuoden kotiottelulla sunnuntaina

Alkukausi ei tuonut paljon pisteitä, mutta ”ei ollut katastrofi”

Kampparien edustusjoukkueella on takanaan Bandyliigan kova syksy, jossa nuorta joukkuetta on koeteltu. Tunnelma on kuitenkin hyvä.

-Pisteitä toki olisi voinut olla enemmän, sen myönnän, mutta toisaalta sarjan neljä loppupään joukkuetta ei pisteissä ole kaukana toisistaan, sanoo päävalmentaja Olli Manninen.

Kamppareilla on syyskauden saalina yksi voitto ja yksi tasapeli, yhteensä kolme pistettä. Edellä ovat OLS, HIFK ja Botnia.

-Olemme toki jumbo nyt, mutta ei alkukausi ole mitenkään katastrofi ollut. Olemme taistelleet voitoista ihan tosissaan. Uskoin siihen kauden alkaessa ja kyllä se vielä onnistuukin.

Talven pääsarjakautta Kamppareilla sävytti alusta saakka kaikkiaan 16 viime kauden edustusjoukkueen pelaajan lähteminen.

-Tiedossa oli, että uutta aloitetaan rakentaa. Muutos oli valtava, ja joukkue on nyt nuori.

Joukkueen taktiikka rakennettiin tiiviin puolustuksen ja vastahyökkäysten pohjalle. Mannisen mukaan noin se toimikin. Aivan ohipelejä ei ollut kuin kaksi, Akilles ja Veiterä.

-Kehitystä on tapahtunut. Puolustuksen tiiviyttä painotettiin. Vaihtelua on ollut, mutta kun se toimii, voitosta on pelattu.

Manninen sanoo, että pelaajissa on ollut monia onnistujia. Esille hän nostaa Karo Liimataisen ja Simo Huotelinin, joilla on iso rooli pallollisessa pelissä. Touko Tähtisen saaminen loukkaantumisen jälkeen takaisin rinkiin on iso asia.

 

Karo Liimatainen on noussut isoon rooliin nuoressa joukkueessa

Usean vierasottelun Kampparit pelaa vaihteeksi kotona. Loppiaisviikonvaihteen sunnuntaiksi Hänskiin saapuu Lappeenrannan Veiterä.

Veiterä pöllytti Kamppareita tapaninpäivänä Lappeenrannassa, kun mikkeliläisryhmä kaatui heikkoon ensi jaksoon. Nyt mahdollisuuksia on: Veiterä pelaa lauantaina Suomen cupin finaalin Lappeenrannassa ja tulee sunnuntaiksi Mikkeliin.

-Siinä on meillä iskun paikka. Veiterä on kyllä vahva joukkue, se on nähty, tuumii Manninen.

Ulkoilmaurheilua on viikon ajan rassannut pakkanen. Sunnuntaiksi on luvattu parinkymmenen asteen pakkasta.

-Treenejä on nyt viikolla päästy tekemään, mutta kun pakkasta on tuollaiset 25 astetta, ei kummoisia harjoituksia voi pitää. Täytyy varoja jo paleltumia ja muutenkin pyrkiä pitämään porukka terveenä, sanoo Manninen.

Edustusjoukkueen valmistautumista sarjaotteluun vaikuttaa sekin, että osa pelaajista pelaa oman ikäkautensa ottelut ennen sunnuntaita. Nuoret pelasivat torstaina Porvoossa ja U18 pelaa lauantaina.

Nuorten pelaajien omien sarjojen ottelut ovat tuloksellisia kohtaamisia ja eduksi joukkuefiilingille.  Mannisen mukaan asetelma on silti toinenkin puolensa.

-Hyvä, että nuorilla on omia pelejään ja edustusjoukkueen pelejä, mutta tilanne vaatii säätämistä siinä, ketä peluutetaan ja miten. Sitä se on ollut koko kauden, sanoo Manninen.

Kampparit-Veiterä Hänskissä sunnuntaina 7. tammikuuta.

Ottelu alkaa klo 13.00 

 

Tervetuloa!

 

Teksti: Kampparit/tiedotus, kuvat: Jukka Laitinen