Arkisto: Etusivu

Tuomas Liukkonen ja Topi Saukkonen MM-kisajoukkueeseen!

20.03.2023 | Bandyliiga, Etusivu, Yleinen

Suomen A-maajoukkueen MM-kisajoukkue on valittu tänään. MM-kisat pelataan jo ensi viikolla Ruotsissa (Växjö/Åby).

 

Mikkelin Kamppareista Suomen A-maajoukkueeseen on valittu Tuomas Liukkonen ja ensikertalaisena Topi Saukkonen.

 

Tuomas Liukkonen A-maajoukkuepaitaan

 

Huomenna 31-vuotissynttäreitään viettävä Tuomas ”Köli” Liukkonen palasi kaudelle 2022/23 kasvattajaseuransa mustaan paitaan ja pelasi hyvän kauden Kamppareiden keskikentällä.

”Tosi hienot fiilikset päästä lopettamaan kausi MM-kisoihin ja kultajahtiin” totesi noin 30 A-maaottelun Liukkonen.

 

Topi Saukkonen debytoi A-maajoukkueessa

 

 

 

Vasta 20-vuotias Topi Saukkonen pelasi upean kauden Kampparipuolustuksessa ja saa ansaitun tilaisuuden päästä mittaamaan maailman huipun vauhtia.

”Onhan valinta upea homma, ja että pääsee näin nuorena jo mukaan. Onhan se kunnia-asia päästä pukemaan A.maajoukkueen paita päälle!”, tuumii Topi.

 

Suomen MM-kisajoukkueen toisena valmentajana toimii Kamppareiden päävalmentaja Olli Manninen.

 

Kampparit toivottaa kolmikolle hienoa ja menestyksekästä kisareissua!

 

Teksti: Lauri Tikanoja, kuvat: Jukka Laitinen

Kiitos Ässä!

17.03.2023 | Bandyliiga, Etusivu, Yleinen

Santeri Laitisen elämässä koittaa uusi vaihe

 

Santeri Laitisen paikka Kamppareiden pukukopissa on tyhjentynyt elämäntilanteen johdosta.

 

Tehokas maalintekijä lopettaa Kampparipaidassa

 

Santeri ”Ässä” Laitinen on Bandyliigan tehopelaajia. 14 kautta Bandyliigassa on tuonut maalitykille 7 mitalia ja 250 ottelussa on syntynyt 298 tehopistettä. Nyt hopeaan päättyneellä kaudella 24 ottelussa syntyi komeat 30 maalia.

 

Laitisen 7 vauhdikasta vuotta

 

”Ässä” on elänyt viimeiset seitsemän vuotta vauhdikasta elämää. Palattuaan Kamppareihin Jyväskylästä, aloitti Ässä opiskelut Kuopion pelastusopistossa. Kodin, opiskelun, työn ja pelaamisen yhteensovittaminen on vaatinut joustoa ja venymistä kaikilta palapelin osasilta. Viimeiset kaksi vuotta Santerin ja Emmin yhteiset kodit ovat sijainneet Vantaalla ja Mikkelin Saksalassa. Emmin työpaikka on ollut Mikkelin keskussairaalassa, Santeri on työskennellyt Porvoon pelastuslaitoksella, mutta pelannut yhtä HIFK-kautta lukuun ottamatta kasvattajaseuransa mustassa paidassa. Ajokilometrejä on kertynyt hirvittävän paljon.

 

Onnea uuteen kotiin!

 

Perheen elämässä on alkamassa uudenlainen vaihe. Muutto Klaukkalasta hankittuun upouuteen omakotitaloon on tehty kolmisen viikkoa sitten, kun Kamppareiden ei runkosarjasijoituksen ansiosta tarvinnut pelata puolivälieriä ja muutolle ilmaantui näin sopiva rako. Vauhdikas perhe on nyt monella tapaa uuden edessä, Emmillä on alkanut vanhempain vapaa ja perheeseen on huhtikuussa syntymässä esikoinen.

 

Olet vasta 30-vuotias, jääpalloilija parhaassa iässä, jatkuuko peliurasi vielä?

 

”Tässä vaiheessa en varsinaisesti mieti peliuran jatkamista, nyt on katseet vahvasti kotikuvioissa. Toki pelaaminen sinänsä kiinnostaa, mutta katsotaan olisiko joukkue jatkossa Helsingin Kamppiveikot!?”

 

Kamppariyhteisö kiittää kuluneista vuosista ja toivottaa sinulle ja perheellesi kaikkea hyvää jatkoon

 

”Kiitokset! Hänski tulee aina pysymään todellisena kotikenttänä. Lämpimät kiitokset koko Kamppariyhteisölle kuluneista vuosista ja hienoista hetkistä matkan varrella. Isot kiitokset myös Emmille kotiin.  Kuluneet vuodet on olleet haastavia ja ilman kodin täyttä tukea pelaamisesta ei olisi tullut mitään. Tsemppiä kaikille jatkoon!

 

Teksti ja kuva: Lauri Tikanoja

Kamppareille SM-hopea

Porin Narukerä oli Bandyliigan finaalissa parempi joukkue. Kamppari-ryhmä jäi kuin telineisiin jo ensi jaksolla ja vasta toisella jaksolla erikoistilanteet tehosivat.

 

Kampparit joutui kuin joutuikin taipumaan Bandyliigan finaaliottelussa lauantaina.

 

Porin Narukerä oli kotikentällään vahvempi maalein 7-3 (4-0).

Kampparit kuittaa kaudelta 2022-23 hopeamitalin.

Kamppari-leirissä tunnelmat olivat ottelun jälkeen vaisut. Joukkueen kapteeni Kimmo Huotelin pelasi uransa viimeisen pääsarjaottelunsa ja harmitteli lopputulosta.

-No enpä tiedä miten paljon harmittaa, mutta se kyllä, että emme antaneet kovaa vastusta.

Ylelle antamassaan kommentissa Huotelin sanoi odottaneensa kovempaa ottelua omalta joukkueeltaan ja antoi samalla tunnustusta vastustajalle.

-Toivoin, että tiukempi ottelu olisi ollut. Narukerä oli parempi ja tehokas. Ei siinä ollut kahta sanaa.

Porin finaalista jäi kuitenkin hopeamitali.

-Mitali on aina mitali, sanoi Huotelin.

 

Kiitos upeasta urasta Kimmo!

 

Kamppari-kapteeni Kimmo Huotelin on ilmoittanut päättävänsä aktiiviuran. Lauantain hopeafinaali oli viimeinen pääsarjaottelu.

 

Kampparit ei pelannut tasollaan

 

Finaalijoukkueiden valmentajat, Kamppareiden Olli Manninen ja Narukerän Tuomas Erkkilä totesivat jo ennen ottelupäivää, että se joukkue voittaa, joka ei tee virheitä ja joka pystyy pelaamaan omalla tasollaan.

Lauantaina Porin illassa se joukkue oli Narukerä.

-Ottelu oli meiltä jäätävän kliininen. Kauden paras peli osui oikeaan aikaan, sanoi Erkkilä.

Porissa näytti siltä, että Kampparit sen sijaan ei pelannut omalla tasollaan.

Ottelu lähti alusta saakka kuin väärille raiteille. Kerä sai heti alussa Joona Rajalan läpiajosta maalin ja 14. minuutilla kulmurista toisen.

Porin toisen maalin teki Mikkelin kasvatti Vili Korhonen, joka tökkäsi maalin velipoika Lasse Korhosen taakse. Vili Korhonen maalasi ottelussa vielä toisen kerran toisella jaksolla.

Ottelun alussa säikäytti raju törmäys, jonka jälkeen Lasse Korhosta hoivattiin hetki pelikuntoon. Korhonen kuitenkin veti sitkeästi kypärän takaisin päähänsä ja pelasi ottelun loppuun, pahoista numeroista huolimatta varsin kelpo ottelun.

 

Kulmurit tehosivat liian myöhään

 

Kamppareilla oli ensi jaksolla hetkensä. Porin kahden maalin takaa-ajo oli hyvää tekemistä, mutta maaleja ei vain saatu aikaan.

Kerä pelasi koko ottelun maltillisesti. Molemmilla joukkueilla on kaudella ollut hyvä puolustus. Lauantaina se toimi porilaisilla.

Kampparien vahva ase, kulmuri ei ensi jaksolla tehonnut, mutta Kerä sen sijaan teki ensi jakson loppuun peräti kaksi pukukoppimaalia, toisen kulmurista ja toisen Kamppari-puolustuksen nukahduksesta.

Toisella jaksolla 55. minuutilla Kampparit sai aikaan kavennuksen, kun Kimmo Huotelin iski kulmurin sisään.

Takaa-ajoa kesti vain hetken. Porin Tomi Mustonen pääsi irti ja maalasi läpiajon päätteeksi. Viisi minuuttia myöhemmin Kampparien alakerta aukesi taas.

Karmein Porin maali syntyi, kun Vili Korhonen karkasi Kampparien kulman jälkeen yksin irti, luisteli läpi koko kentän ja huijasi Lassen maalilla.

Tappion makua oli jo ilmassa, mutta Kampparit kavensi vielä kahdesti, kun tuttu ase, kulmurit, alkoivat löytää osoitteensa.

Ensin löi Janne Hauska (7-2), sitten Tuomas Liukkonen (7-3). Maalit olivat vain lohtua, sillä otteluminuutteja ei enää ollut.

Janne Hauskalle maali oli palkinto 500. pääsarjaottelusta. Kaikkiaan 22 kautta pääsarjassa pelannut 39-vuotias Hauska oli ennen lauantaita iskenyt 556 maalia.

 

Olli Manninen: Se harmittaa, että emme saaneet enempää irti

 

Kamppari-valmentaja Olli Manninen linjasi tappion päättyneen finaalin varsin ytimekkäästi lauantaina:

-Oli hyvä kausi, mutta kauden viimeinen peli ei ollut.

Manninen vahvisti sen, mitä ennakoi jo ennen finaalipäivää.

-Vähemmän virheitä tehnyt joukkue voitti. Se maksoi meille voiton. Pori oli parempi, blokkasi meidän hyökkäyksemme ja oli jäätävän tehokas omissa paikoissaan.

Manninen tuumi finaalin jälkeen, että sen syvällisempää analyysiä ei ole vielä tilanteesta tehty.

-Olimme alussa liian passiivisia. Pääsimme otteluun kiinni, kun Kerä oli 2-0-johdossa. Ensi jaksolla oli meiltä hyvää peliä, loimme paikkoja, mutta ei saatu maaleja. Kulmuritkaan eivät uponneet.

Manninen tuumi, että tappio harmittaa, mutta ”vielä enemmän se, että emme saaneet koneesta enempää irti”.

Edustusjoukkue lopettelee kuitenkin kauden hopeamitalistina.

-Toki hopea on hyvä saavutus, mutta näin finaalin jälkeen se tuntuu tappiolta. Tulosta pitää kuitenkin kunnioittaa.

 

Kuiva kausi vaihtui hopeaksi

 

Joukkueiden tie Porin Bandyliigan finaaliin osoitti, että loppuottelussa oli vastakkain kaksi Bandyliigan parasta joukkuetta.

Runkosarjan voitti Kampparit, kakkosena oli Narukerä. Ylemmän jatkosarjan voitti Kerä ja Kampparit oli pisteen erolla takana.

Pudotuspeleissä Kampparit voitti Lappeenrannan Veiterän otteluin 4-1. Kerä puolestaan kaatoi Akilleksen suoraan kolmessa ottelussa. Finaaliottelun paikaksi tuli Pori.

Hopeamitali on Kamppareille viimeisen kymmenen vuoden jakson aikana toinen. Edellinen tuli kauden 2017-2018 päätteeksi.

SM-kultamitaleja Kamppareilla on samalta ajalta kaksi. Viimeisin kirjattiin tilastoihin vuodelta 2015. Viimeiset kolme kautta joukkue on ollut mitalien ulkopuolella pistesijoilla ennen kuin nyt pelattiin hopeamitali.

 

Hopeamitalistit:

Joukkue: Sami Mikkola, Tomi Hauska, Karo Liimatainen, Kimmo Huotelin, C, Elmeri Hämäläinen, Aapo Pulkkinen, Tuomas Liukkonen, Simo Huotelin, Eetu Sviili (mv), Lasse Korhonen (mv), Topi Saukkonen, Janne Hauska, Valtteri Hauska, Aki Manninen, Rasmus Kettunen, Santeri Laitinen, Joonas Janhunen, Severi Noponen, Iivo Korhonen (mv), Leevi Attenberg, Jaakko Järvinen, Pulkkinen Veeti, Joonatan Hämäläinen

Päävalmentaja: Olli Manninen

Valmentajat: Jani Kokko, Alpo Kaartinen

Fysiikkavalmentaja: Tuula Sviili

Huoltajat: Aimo Hokkanen, Johannes Hyvärinen, Jarmo Krasila

Lääkäri: Susanna Vanhanen

Fysioterapeutti: Arto Pekonen

 

Kampparit kiittää porilaisia hienosti järjestetystä finaalitapahtumasta ja onnittelee Narukerää mestaruudesta!

 

Teksti: Kampparit/tiedotus, kuvat: Jukka Laitinen

ENNAKKO: Bandyliigan finaali Narukerä-Kampparit Porissa lauantaina

Kampparit 2022/23

Kamppari-valmentaja Olli Manninen lähtee Bandyliigan finaaliotteluun luottamalla omaan joukkueeseensa.

Takana on kova välierävaihe, jonka aikana joukkue kasvoi voittamaan.

-Välieräsarja vahvisti meitä. Joukkueella on tosi hyvä buusti ja se uskoo itseensä, sanoo Manninen.

Finaalivastustaja Porin Narukerä on ollut sarjan ennakkosuosikkeja. Päättyvällä Bandyliigan kaudella joukkueet pelasivat kahdesti tasan ja kerran Kampparit voitti, kotiottelussa Hänskissä.

-Kyse on nyt yksittäisestä pelistä. Lopputulos on pienestä kiinni. Se joukkue, joka pelaa ilman virheitä, on lähellä voittoa, sanoo Manninen.

 

Narukerällä on kotikenttäetu

 

Manninen ja Narukerän valmentaja Tuomas Erkkilä kommentoivat lauantain finaaliottelua torstaina Jääpalloliiton mediatilaisuudessa.

Porissa on kova jääpallopöhinä ja luvassa näkyvä jääpallotapahtuma. Finaaliotteluun odotetaan lähellä 3000 katsojaa.

Pori on ollut kaksi kautta pronssijoukkue. Kamppareilla puolestaan on kalavelkoja maksettavanaan.

-Olimme viime kaudella Porissa pronssiottelussa. Nyt on revanssi edessä, sanoo Manninen.

Erkkilä ennakoi, että ottelusta tulee kova vääntö. Porilaisilla on paremman sarjasijoituksen vuoksi kotikenttäetu. Erkkilä spekuloi tätä etua varovaisesti.

-Kauden aikana onnistuimme välttämään ylimääräisä ottelumatkoja. Kotietua olen pohtinut. Kun peliympäristö on tuttu, pelaajat hahmottavat tilanteet paremmin. Luulen kuitenkin, että yksittäisessä pelissä kotikenttäetu tasoittuu.

Manninen sanoo suoraan, että ottelu Porissa on Kerälle etu pitkän matkaetäisyyden vuoksi.

-Kauemmas emme voisi matkustaa tässä sarjassa. Toki olisimme halunneet ottelun Mikkeliin ja Hänskiin. Kerällä oli kuitenkin ylemmässä jatkosarjassa parempi loppurutistus.

Kampparit tasoittaa matkan painetta järjestämällä reissun niin, että rasitus jää mahdollisimman pieneksi. Joukkue majoittuu edellisyöksi matkan varrelle lähelle länsirannikkoa ja siirtyy Poriin sopivasti ennen ottelua.

 

Puolustusvoittoista pelitaktiikkaa

 

Valmentajat analysoivat tulevaa ottelua ja joukkueittensa tekemistä etukäteen varsin niukasti torstaina.

Molemmat joukkueet tuntevat toisensa varsin hyvin.

-Narukerä on muuttunut vain vähän vuodessa. Se on etu heille, mutta toisaalta eipä tule vastaan mitään yllätyksiä, tuumii Manninen.

Samaa mieltä molemmat ovat siitä, että virheitä pitää välttää ja että pelin on oltava kaikin puolin tarkkaa.

-Kumpikin joukkue kuuluu niihin, jotka ovat runkosarjassa päästäneet vähiten maaleja. Keskinäiset ottelut ovat olleet maalin pelejä, sanoo Manninen.

Molemmat joukkueet tunnetaan varsin puolustusvoittoisesta pelitaktiikasta. Manninen tietää, että Kerä puolustaa syvällä ryhmittymällä, mikä vaatii järkevää hyökkäyspeliä.

-Meidän pelimme on muuttunut välierävaiheessa. Hyökkäysvoimaa on lisätty, sanoo Manninen.

Joukkueet saavat kentälle ykkösnippunsa. Erkkilä laskee, että myös erikoistilanteet ovat ratkaisevia. Samaa mieltä on Manninen.

-Molemmat joukkueet ovat erikoistilanteissa vahvoja.

 

”En tykkää veikkailuista, mutta Poriin mennään voittamaan”

 

Bandyväen huomio on kiinnittynyt myös siihen, että Kamppari-ikoni Kimmo Huotelin lopettelee aktiivipelaajanuransa tähän kauteen.

 

Kamppari-ryhmän kapteeni Kimmo Huotelin pelaa lauantaina viimeisen Bandyliigan ottelunsa. Huotelin on ollut valmentaja Olli Mannisen luottomiehiä

 

Lauantaina on Huotelinilla siis edessä viimeinen Bandyliigan ottelunsa. Hän vahvisti asian omassa päivityksessään kuluvalla viikolla

Jääpalloliiton mediatilaisuudessa tiedusteltiin Manniselta, vaikuttaako Huotelinin lopettamispäätös tulevaan finaaliotteluun.

-Kimmo on hieno pelaaja ja hieno ihminen. Totta kai asetelma antaa tiettyä buustia, mutta ei sitä nyt mietitä sen enempää, eikä vaikuta valmistautumiseen tähän otteluun.

Valmentajilta kysyttiin torstaina myös veikkausta finaalin lopputuloksesta.

-Yleensä veikkaukseni menevät metsään. Hävisimme Mikkelissä 5-2, joten jospa tulos olisi nyt samoin numeroin meille, sanoi Erkkilä.

-En tykkää veikkailuista. Ottelu on maalin peli: uskon ja toivon, että voittaja olemme me, sanoi Manninen.

-Lähdemme siitä, että Poriin mennään voittamaan, sanoi Manninen.

 

Fanit kannustamassa Kampparit mestaruuteen

 

Mikkelistä lähtee lauantaina Poriin yksi Kampparien fanibussi ja paljon kannattajia omilla ajoneuvoillaan. Seuran arvion mukaan Kampparien värejä tunnustaa lauantaina Porin katsomossa noin sata kannattajaa. Mikkeliläisten katsomo on Kamppareiden vaihtoaition läheisyydessä.

 

Bandyliigan loppuottelu Narukerä-Kampparit Porissa 11. maaliskuuta alkaen klo 19.30.

Ottelu nähdään suorana Ylen Areenassa klo 19.30 alkaen ja tallenteena Ylen TV2:ssa klo 20.30 alkaen.

 

Teksti: Kampparit/tiedotus, kuvat Jukka Laitinen, Lauri Tikanoja

Kampparit vakuuttavasti Nuorten Bandyliigan mestariksi

Kampparien U21 otti vakuuttavasti Nuorten Bandyliigan mestaruuden tänään Hänskissä kotiyleisön edessä pelatussa finaalissa, jossa vastassa oli JPS Jyväskylästä. Kuten muissakin tämän kauden kohtaamisissa, tänäänkin nähtiin tiukka taistelu oikeutetusti finaalissa pelanneiden joukkueiden välillä. Loppuottelu päättyi kotijoukkueen 4-1 (1-0) voittoon ja Kampparit sai jälleen kaulaansa SM-kultamitalit.

Kampparit lähti ottelun ensimmäiseen jaksoon puolustustaktiikalla, sillä joukkue pelasi vastatuuleen. Ennen ottelua valmennus iskosti pelaajiin luottamusta maltilliseen joukkuepelaamiseen ja huolelliseen puolustamiseen. 

– Luotettiin, että kunhan maltetaan puolustaa hyvin ja lukemat säilyvöt tasaisena, niin toisella jaksolla meille aukeaa paikkoja – ja niin aukesikin. Tiedettiin, että meillä on tasaisempi joukkue. JPS:n parit hyvät yksilöt pyrittiin pitämään kurissa ja nuhteessa. Tuukka Ässämäki onnistuttiin pitämään hyvin pimennossa, eikä JPS:llä ollut oikeastaan loppujen lopuksi kauhean montaa maalipaikkaa ollut. Blokattiin hyvin. Onneksi erikoistilanteet onnistui hyvin tänään. Tiedettiin, että meillä on hyvät kulmat ja jos tilanteita tulee, meillä on hyvät mahdollisuudet maaleihin. Kolme maalia kulmista sitten iskettiin, Kampparien valmentaja Lasse Pulkkinen kertasi ottelun jälkeen.

Kampparit oli hieman ahtaalla JPS:n iskettyä ottelun ainokaisensa. Kotijoukkue passivoitui kavennusmaalin jälkeen ja jos JPS olisi saanut siinä tilanteessa toisen maalin, tilanne olisi voinut olla ihan eri. 

– Liike loppui ja vetäydyttiin vähän liikaa omalle alueelle. Olisi pitänyt hyödyntää myötätuuli paremmin ja olla aktiivisempi. Onneksi JPS ei päässyt tasoihin, Pulkkinen totesi.

Putkeen mennyt kausi

Kampparien kausi oli nousujohteinen ja viimeisissä peleissä pelattiin kauden parhaat pelit, kuten pitääkin. Kampparit kokivat kauden aikana vain yhden pisteen menetyksen, kun Kampparien viimeinen runkosarjan ottelu Helsingissä päättyi tasapeliin. Kampparit kohtasi helmikuun lopussa pelatussa välierässä Porvoon Akilleksen, joka kaatui 14-0 (5-0). 

– A-junnujen kausi menee aina melko pelipainotteisesti, kun yhteisiä tapahtumia ei saada Bandyliigan aikataulujen vuoksi kauden aikana. Ei päästy montaakaan peliä pelaamaan sillä samalla yhtenäisellä nipulla, joka olisi voinut olla. Se on aina haastavaa, kun joukkue vaihtuu pelistä toiseen, eikä yhteisiä treenejä ole, mutta sillä mennään mitä on. Hyvä, että saatiin U16 ja U18 -ikäluokista paljon apuja. Meiltä puuttui tänäänkin Topi, Karo ja Jaakko, mutta onneksi paikkaajia löytyi nuoremmista. Eikä se näkynyt tänään juuri ollenkaan meidän pelissä. Finaali oli lähestulkoon meidän paras peli tällä kaudella, joten ihan putkeenhan se silloin on mennyt, mestarijoukkueen valmentaja Pulkkinen kertoi.

Kampparien maalit finaalissa iskivät Aapo Pulkkinen (2), Elmeri Hämäläinen ja Simo Huotelin.

Kampparit JPS 4–1 (1–0)

Katso striimin tallenne Solidsportista.

Nuorten Bandyliigan pronssiottelussa kohtasivat tänään Helsinki YJ ja Akilles. Helsinki vei pronssimitalit lukemin 8-2 (3-1).

Kampparien kauden ottelujen tulokset löytyvät Jääpalloliiton tulospalvelusta.

Teksti: Mari Ukkonen
Kuva: Kati Attenberg