Arkisto: Yleinen
Välierät käyntiin keskiviikkona Jyväskylässä!
Välierät käyntiin keskiviikkona!
Bandyliigan välieräparit ovat odotetusti Veiterä-Akilles ja JPS-KAMPPARIT
Puolivälierissä ei tapahtunut yllätyksiä, vaan runkosarjan kärkinelikko raivasi tiensä välieriin, ja kaikki suoraan kahdessa ottelussa.
Runkosarjaa dominoinut, ylivoimainen mestarisuosikki Veiterä valitsi omaan lohkoonsa (A) Akilleksen ja saa näin vastaansa viime kevään finaalivastustajansa jo välierissä.
Kampparit selvisi omasta puolivälieräsarjastaan LRK Torniota vastaan selvästi lyömällä torniolaiset kotonaan 9-0 ja vieraissa 7-1. Mustien liike osoittautui pääosin kokeneista pelimiehistä koostuvalle LRK:lle liian kovaksi.
Välierät käynnistyvät keskiviikkoiltana Lappeenrannassa ja Jyväskylässä.
Kampparit matkaa keskiviikkona Jyväskylän Viitaniemeen haastamaan ottelusarjan hienoista suosikkia. Joukkueen vire oli puolivälierissä hyvä ja terveystilanne oli tänään maanantaina kohtalainen. Kampparivalmentaja Antero Levänen toivoi vähän tuuriakin, että rajummat flunssaepidemiat kiertäisivät Kampparikopin.
Leväsen kommentit välierien alla:
Mikkelin Hänskissä päästään välierien makuun tulevana lauantaina 24.2. kello 17.00 alkavassa 2. välieräottelussa – Tervetuloa!
Finaaliin selviää kolmella voitolla. Kolmas välierä pelataan keskiviikkona 28.2. Jyväskylässä ja tarvittaessa pelataan 4. välieräottelu perjantaina 2.3. Mikkelissä ja 5. ottelu sunnuntaina 4.2. Jyväskylässä.
Bandyliigan finaali pelataan lauantaina 10.3. ja pronssiottelu perjantaina 9.3. runkosarjassa paremmin sijoittuneen joukkueen kotikentällä.
Teksti: Lauri Tikanoja, videon kuvaus ja editointi: Kari Nuolinko
Kaupunki palkitsi menestyneitä urheilijoita
Mikkelin kaupunki palkitsi menestyneitä mikkeliläisurheilijoita vuoden 2017 hyvistä suorituksista. Palkittujen joukossa oli kaksi kampparijoukkuetta ja kolme kampparipelaajaa.
Mikkelin kaupunki palkitsee vuosittain menestyneitä ja lupaavia mikkeliläisurheilijoita hyvistä suorituksista. Huomionosoitukset myöntää Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta liikunta- ja nuorisopalveluiden esityksestä.
Juniorisarjoissa palkitsemiskriteeriksi nousi huomattavan kansallisen menestyksen lisäksi kansainvälinen kilpailuedustus (PM-, EM-, MM- tai muu huomattava kansainvälinen edustus) tai valinta merkittäviin kansainvälisiin kilpailuihin.
Kampparijuniorien viime kauden menestys palkittiin
Kampparit P15 (musta) ja P17 joukkueet palkittiin 500 euron tunnustuspalkinnolla viime kauden Suomen mestaruuksien johdosta. Molemmissa joukkueissa on myös useita maajoukkuepelaajia. P15 joukkuetta oli edustamassa valmentaja Lasse Pulkkinen sekä kapteenisto Aki Manninen, Marcus Ukkonen ja Aapo Pulkkinen. P17 joukkuetta tilaisuudessa edustivat valmentaja Jukka Pulkkinen, kapteeni Topi Saukkonen ja Aki Manninen.
Kampparien edustusjoukkueessa pelaavat Iisakki Kaivola, Kalle Lempinen ja Esko Liukkonen palkittiin henkilökohtaisilla 150 euron arvoisilla tunnustuspalkinnoilla viime kauden menestyksestä niin Bandyliigassa kuin maajoukkue-edustustuksesta.
Palkitsemistilaisuus pidetiin Mikkelin kaupungintalolla keskiviikkona 31.1.2018. Kukin tunnustuspalkinnonsaaja kertoi tilaisuudessa viime kauden saavutuksistaan ja tulevaisuuden suunnitelmistaan.
Mikkelin Kampparit ja tunnustuspalkintojen saajat kiittävät Mikkelin kaupunkia huomionosoituksista ja tuesta.
Naisten toinen turnaus pelattiin Porvoossa
Naisten toinen turnaus pelattiin Porvoossa 27.-28.2. Neljästä pelistä Kamppareille kaksi voittoa ja kaksi tappiota – tämä tietää paikkaa lopputurnauksessa.
Kampparit – Hifk 1-3 (0-1)
Turnauksen ensimmäinen peli oli Helsingin IFK:ta vastaan. Helsinkiläisten pitkät pallot ja yläkarvaus olivat myrkkyä mikkeliläisille, mutta pelin kaksi ensimmäistä maalia nähtiin kulmalyönneistä. Toisella jaksolla sama homma jatkui ja HIFK:n Hanna Teerijoki uiskenteli keskelle ja laukaisi pallon varmasti verkon perukoille. Aivan pelin lopussa erinomaisesti koko turnauksen pelannut Katja Ahonen ryysäsi helsinkiläisten kulman ja kävi itse pistämässä pallon maaliin.
Sudet – Kampparit 4-0 (4-0)
Seuraavana vuorossa oli peli moninkertaista Suomen mestaria, Wiipurin Susia vastaan ja tähän peliin lähdettiin koko joukkueen puolustamisen kautta. Tämä toimi pelin ensimmäiset 10 minuuttia, kunnes sattui huono viisi minuuttinen: Sudet latoi kolme osumaa hienolla joukkuepelaamisella. Jakson loppuun Sudet laukoi vielä kulmasta lukemiksi 4-0. Toiseen jaksoon lähdettiin taas siitä mitä oli sovittu ennen peliä ja sehän toimi oivallisesti, jokainen teki kurinalaisesti töitä kotiinpäin eikä päästetty Lappeenrantalaisia enää parhaille tekopaikoille ja tämä jakso päättyikin 0-0 lukemiin. Ottelun loppulukemat kuitenkin Susille 4-0.
Kampparit – Vastus 6-4 (3-2)
Sunnuntain ensimmäiseen koitokseen Vastusta vastaan muutettiin hiukan pelityyliä, pyrkimyksenä oli ohjata vastustajan pallollista pelaajaa ylempää laitoihin. Aika-ajoin tämä onnistui hyvin, mutta välillä jäi liikaa tilaa keskelle, josta kemiläiset pääsivät rankaisemaan pariin otteeseen. Sunnuntaille Kampparit sai vahvistuksen, kun Alisa Vainio toi lisää luisteluvoimaa keskikentälle. Peli oli aaltoilevaa molempiin suuntiin, mutta Kampparit oli parempi viimeistelyssä ja vei pisteet 6-4 lukemin. Kampparien maalintekijöinä toimivat Alisa Vainio (3), Johanna ”Elsa” Riipinen (2) ja Katja Ahonen.
Kampparit – Akilles 2-0 (1-0)
Viimeisessä ottelussa oli vastassa kotijoukkue Akilles. Kampparit oli alusta asti vaarallinen hyökkäyspäässä ja puolusti kurinalaisesti koko joukkueen voimin, viimeistelyyn jäi kuitenkin hieman parannettavan varaa. Helpottava 1-0 osuma syntyi hienon hyökkäyksen päätteeksi kun Johanna Riipinen syötti hienosti Alisa Vainion maalintekoon. Puoliajalle siis jännässä 1-0 johtoasemassa.
Toinen jakso alkoi hienoisella Akilleksen hallinnalla – vihreäpaitaiset puskivat kampparipäätyyn, mutta puolustus ja maalivahti Riina Hirvonen piti maalin puhtaana. Pelin kulminaatiopiste nähtiin 37. peliminuutilla, kun Tytti Saukkonen pamautti ensimmäisen naisten pääsarjamaalinsa kulmalyönnistä aivan maalinkattoon. Tämän jälkeen Akilles sortui yksinyrittämiseen ja kaukolaukauksiin, jotka eivät tuottaneet mitään tulosta ja Kampparien riemu repesi loppuvihellykseen. Alisa Vainio ja Tytti Saukkonen olivat Kampparien maalintekijät.
Runkosarja on nyt pelattu ja Kampparien sijoitus on kolmas Susien ja Akilleksen jälkeen. Lopputurnaus pelataan 24.-25.2. Lopputurnauksen paikkakuntaa ole vielä lyöty lukkoon. Välieräparit ovat seuraavat: Kampparit – Akilles ja Sudet – Hifk.
Teksti: Topi Rytkönen
Kuva: Jyrki Jokinen
Iinalle MM-kokemusta Kiinasta
Kampparit P15 musta -joukkueessa pelaava Iina Lempinen osallistui viime viikolla Kiinassa pelattuihin naisten jääpallon MM-kisoihin. Tuliaisena Iinalla oli kosolti kokemusta ja kulttuurielämyksiä, joista moni vain haaveilee. Suomen naisten maajoukkue sijoittui MM-kisoissa neljänneksi.
Kiinan Chengdessa 9.-13.1.2018 käydyt MM-kisat pelattiin luonnonjäällä ja luonnonvalossa. Pelaajille oli kerrottu, että kenttä oli tehty ikijäässä olevan järven jäälle. Pelit päästiin pelaamaan hienossa jääpallosäässä – aurinko paistoi ja pakkasta riitti, mutta lunta ei kuitenkaan ollut.
Jään pinta aiheutti tekojäähän tottuneille länsimaiden joukkueille haasteita, sillä jää oli epätasainen ja jään pauke hämmensi pelaajia. Esimerkiksi Ruotsin joukkue ei pystynyt pelaamaan heille ominaista alakerran syöttelypeliä, vaan pelin piti olla suoraviivaista, koska pallo ei pysynyt lavassa totuttuun tapaan.
15-vuotias Iina Lempinen pelasi Kiinassa ensimmäistä kertaa naisten maajoukkueessa. Aiemmin maajoukkuekokemusta oli kertynyt jo tyttöjen T17-maajuokkueesta, mutta naisten kisoissa puitteet olivat isommat ja pelit kovemmat.
Kisojen avajaiset olivat kiinalaiseen tyyliin näyttävät ja pelikentän laidalla ollut temppeli loi kisoille kauniit puitteet. Luistimet vaihdettiin kentän laidalle tuoduilla penkeillä, sillä varsinaiset pukukopit sijaitsivat sen verran kaukana. Kiinan muurille oli noin tunnin ajomatka. Tällaisissa olosuhteissa pelaaminen on monelle ainutkertainen kokemus.
– Pitkä lentomatka ja aikaero rasittivat kehoa, ja Kiinan ilmansaasteet tuntuivat pelatessa ja juostessa keuhkoissa. Friteerattu rasvainen ruoka kävi kyllästyttämään ja äidin tekemää kotiruokaa tuli ikävä, Iina kertoi reissun haasteista.
Nuorentuneella joukkueella hyvä joukkuehenki
Nuorentuneella joukkueella kisoihin lähtenyt Suomi pelasi helpommassa B-lohkossa, sillä edellisissä naisten MM-kisoissa Suomi sijoittui kuudenneksi. Iina huilasi vielä ensimmäisen pelin Kiinaa vastaan, mutta pelasi muut ottelut. Suomi voitti oman lohkon ottelut selvästi: Kiina kaatui 10-0, Sveitsi 27-0 ja Viro 9-0. Puolivälierässä USA:ta vastaan Suomi joutui tiukemmalle, sillä siinä ottelussa jouduttiin rangaistuslaukauskilpailuun, jonka Suomi lopulta voitti 3-2. USA ottelu siis Suomelle lukemin 5-4.
Muutama tunti USA pelin jälkeen oli jo vuorossa semifinaali, jossa vastassa oli paremmin levännyt Venäjä. Venäjällä oli matkassa useita naisten sarjaa Ruotsissa pelaavia ja se näkyi joukkueen otteissa. Venäjä voitti semifinaalin 4-0 ja Suomen kohtaloksi jäi pronssiottelu, mutta jo tuolloin oli selvää, että sijoitukseen tulee parannus edellisistä kisoista.
Suomi oli vielä hyvin mukana Norjaa vastaan pelatun pronssiottelun ensimmäisellä puoliajalla, mutta tauon jälkeen norjalaiset karkasivat lopulta 5-2 voittoon ja veivät pronssimitalit. Loppuottelussa Ruotsi voitti Venäjän ensimmäisen puoliajan ainokaisella maalillaan, ja ruotsalaiset saivatkin kisojen päätteeksi ripustaa kaulaansa kultaiset mitalit.
– Pelillisesti kisat ei mennyt itselläni niin hyvin kuin olisin halunnut. Tällä kokoonpanolla ei oltu pelattu ennen Kiinaan lähtöä vielä kertaakaan yhdessä joukkueena, mutta tultiin tosi hyvin toimeen – meillä oli hyvä joukkuehenki. Pronssiottelu olisi ollut ihan voitettavissa, mutta meillä pakka ei enää pysynyt kasassa ja Norja pääsi liian helposti meidän läpi varsinkin toisella puolikkaalla, Iina harmitteli kisoista kotiuduttuaan.
Iinan MM-kisareissua oli tukemassa Putaan Pulla Haukiputaalta. Seuraavan kerran maajoukkueen paita on mahdollista pukea Uppsalassa 18.-19.3., kun T17-maajoukkue pelaa Ruotsia ja Norjaa vastaan. T17-maaotteluihin lähtevä joukkue nimetään myöhemmin.
Suomen ottelut MM-kisoissa:
- 9.1. Suomi – Kiina 10-0
- 10.1. Suomi – Sveitsi 27-0
- 11.1. Viro – Suomi 0-9
- 12.1. Puolivälierä: USA – Suomi 4-5 (2-2) (0-0) rl 2-3
- 12.1. Semifinaali: Venäjä – Suomi 4-0
- 13.1. Pronssiottelu: Norja – Suomi 5-2 (2-1)
Teksti: Mari Ukkonen
Kuvat: Artur Fedorov
P15 ja P17 kampparipelaajia Ruotsi-Suomi tuplamaaotteluihin
Kampparipelaajia on valittu 27.-28.1. Ruotsin Örebrossa pelattavien P15 ja P17 tuplamaaottelujen joukkueisiin. Molemmissa ikäluokissa MM-kisat pelataan vasta maaliskuussa, viikolla 12.
P15 maajoukkuevalmentajat Lasse Pulkkinen, Timo Tiusanen ja Jari Hattunen valitsivat Örebron tuplamaaotteluihin 14 kenttäpelaajaa ja kaksi maalivahtia. Kamppareista joukkueeseen valittiin kenttäpelaajat Aki Manninen, Elmeri Hämäläinen, Marcus Ukkonen ja Aapo Pulkkinen sekä maalivahti Lasse Korhonen (vasemmanpuoleinen kuva).
– Tuplamaaottelut ovat pelaajille erinomainen näytönpaikka kansainvälisissä peleissä. MM-kisoihin lähteävä joukkue on aika pitkälti mietittynä, mutta muutoksia voi vielä tulla. Maaottelut ovat pelaajille myös hieno mahdollisuus päästä haistelemaan ruotsalaista jääpallokulttuuria ja näyttää omaa osaamista, kertoo P15 maajoukkueen päävalmentaja Lasse Pulkkinen.
P15 MM-kisat pelataan Ruotsin Vetlandassa viikolla 12 eli maaliskuun lopulla. Alun perin kisat piti järjestää USA:ssa, mutta kansainvälinen jääpalloliitto joutui perumaan kisat venäläisten viisumiongelmien vuoksi. Kisoihin lähtevä lopullinen maajoukkue nimetään lähempänä MM-kisoja.
P17 MM-kisat maaliskuussa Venäjällä
P17 maajoukkuevalmentajat Teemu Laitinen ja Jukka Pulkkinen puolestaan valitsivat Örebron tuplamaaotteluihin kolme maalivahtia ja 16 kenttäpelaajaa. Heidän joukossaan on Kamppareista Karo Liimatainen, Leevi Kukkasniemi ja Eetu Pulkkinen (oikeanpuoleinen kuva). Kotiin jäävien varamiesten joukossa on myös kampparipelaaja Jere Kupiainen.
– Maaottelut osoittavat varmasti sen, missä me joukkueena menemme ja mitkä ovat pelaajiemme vahvuudet ja kehityskohteet. Kisajoukkueen nimeämiseen on vielä aikaa, kertoo P17 maajoukkueen vastuuvalmentaja Teemu Laitinen Jääpalloliiton tiedotteessa ja painottaa huolellista pelaajatarkkailua kauden loppuun saakka.
P17 MM-kisat pelataan Venäjän Uljanovskissa 21.-24.3.2018.
– MM-kisoihin on aikaa vielä reilu kaksi kuukautta – mitä vain voi vielä tapahtua. Tämä tarkoittaa sitä, että MM-joukkuetta ei ole missään tapauksessa vielä valittu, vaan katsomme Jukan kanssa koko ikäluokkaa hyvin avoimesti ja tammi-helmikuussa kaikki pelaajat ehtivät vielä hyvin antaa meille MM-näyttöjä, Teemu Laitinen lisää liiton tiedotteessa.
Lisätietoja
- Jääpalloliiton tiedote P15 tuplamaaotteluun valitusta joukkueesta
- Jääpalloliiton tiedote P17 tuplamaaotteluun valitusta joukkueesta
Teksti ja kuvat: Mari Ukkonen








