Arkisto: Bandyliiga

Kampparit avasi pudotuspelit taisteluvoitolla JPS:stä

 

Kampparit-JPS 3-1 (2-1)

 

Janne Hauska oli kovassa JPS-vartioinnissa koko ottelun, mutta silti mies teki maalin ja kuittasi myös syöttöpisteen, kun Kampparit kaatoi JPS:n keskiviikkona.

Kuva: Jukka Laitinen

 

Kampparit aloitti Bandyliigan pudotuspelit kotivoitolla keskiviikkona Hänninkentällä.

 

Todellisessa lumisadeottelussa Kampparit taktikoi puolivälierävastustaja JPS:n kumoon maalein 3-1 (2-1).

-Me hallitsimme paremmin nämä olot ja ansaitsimme voiton, tuumi päävalmentaja Olli Manninen.

Olot olivat kerta kaikkiaan vaikeat jääpallon pelaamiseksi.

Lumisade alkoi samaan aikaan alkuvihellyksen kanssa. Lunta tuli niin sakeasti, että tuomariryhmä joutui erikseen päättämään pelataanko koko jakso yhdellä kertaa.

Peli pelattiin, vaikka pallo oli ajoittain hukkua lumisoossiin.

Kampparit jauhoi ekalla jaksolla kaksi maalia ja taukonumeroiksi maalin johdon 2-1 JPS:n tuurikavennuksen jälkeen.

Toisella jaksolla lumisade hieman hellitti, mutta kunnollisesta pelaamisesta ei kuitenkaan tullut mitään.

Molemmin puolin paiskottiin pitkiä palloja ja kummankin joukkueen maalivahdit avasivat kaikki hyökkäykset pitkillä heitoilla.

 

”Kovaa mentiin puolin ja toisin”

 

Toisella jaksolla hieman hengettömästi pelannut JPS yritti kovaa tasoitusta, mutta Kamppari-puolustus piti.

JPS:n valmentaja Mika Ässämäki antoi tunnustusta mikkeliläispuolustukselle.

-Mikkelin alakerta pelasi todella uhrautuvasti. Kyllä se työtä teki koko ajan. Vaikea siihen on maaleja tehdä, sanoi Ässämäki.

Jyväskylä laukoi paljon varsinkin toisen jakson loppupuolella, eikä vieraita voinut syyttää yrittämisen puutteesta, mutta todellisia aseita Kamppari-puolustuksen ohittamiseen ei oikein ollut.

Esteenä oli esimerkiksi Sami Mikkola. Tavalliselta pelipaikaltaan toppariksi nostettu Mikkola pelasi todella vahvan ottelun.

Kampparien parhaana palkittu Mikkola joutui varsinkin ensi jaksolla jyväskyläisten silmätikuksi. Matalalla kovaa luisteleva pienikokoinen pelaaja sai rajusti tällejä.

-Tulihan noita mustelmia, mutta ei mitään tavanomaisesta poikkeavaa. Sanoisin, että rehti tappelupeli tämä oli. Kovaa mentiin puolin ja toisin.

Ottelun jälkeen Mikkola veti vähän henkeä. Kampparit kohtaa JPS:n uudelleen perjantaina Jyväskylässä.

-Nyt oli fyysisesti aika raskas peli. Perjantaita varten ei oikeastaan muuta kuin palautellaan ja hiotaan kuvioita ja mennään ryöstöretkelle Jyväskylään.

Sami Mikkola urakoi täysillä: ”Reilu tappelupeli” Kuva: Jukka Laitinen

 

Poika pelasi konkari-isän rinnalla

 

Kampparien lähtö koviin puolivälieräotteluihin ei alkanut parhaalla mahdollisella tavalla.

Vakioryhmästä olivat poissa Joni Maaranen, Aapo Pulkkinen, Leevi Attenberg, Severi Noponen ja Jaakko Järvinen sekä Elmeri Hämäläinen, joka joutuu olemaan syrjässä koko loppukauden.

Syynä on loukkaantumisia ja sairastelua. Manninen tuumi, että joka tapauksessa kentällä oli iskukykyinen joukkue. Perjantain uuteen JPS-kohtaamiseen saadaan vakionimiä mukaan.

Keskiviikkona Hänskissä pelaajapulaa paikkasi muun muun muassa Simo Huotelin, Kamppari-ikoni Kimmo Huotelinin 14-vuotias poika.

Simo Huotelin on ollut mukana edustusjoukkueen harjoituksissa, mutta nyt nähtiin ensiesiintyminen Bandyliigan ottelussa.

-Hieno kokemus. Keli vähän haittasi pelaamista, sanoi Simo Huotelin.

Poika ja isä pelasivat keskiviikkona ensi kertaa Bandyliigan ottelun samassa kokoonpanossa. Simo ja Kimmo Huotelinin ilmeet olivat muikeat, sillä pudotuspeliottelusta tuli kotivoitto. Kuva: Kampparit/tiedotus

 

Kokeneempi paikkaaja oli Alpo Kaartinen, joka vaihtoi valmennuspenkin luistimiin.

Kaartinen on edelleen pelimies. Otteista ei millään voinut päätellä, että hän puki pelikamppeet päälle liigaotteluun ensi kertaa tänä talvena.

 

Oikea ennakointi lumilotossa

 

Kampparien ensimmäisen maalin teki päätytilannesäpellyksessä Janne Hauska.  Hän myös syötti paikan toiseen maaliin Karo Liimataiselle.

Kolmannen maalin teki toisella jaksolla kulmurista Tomi Hauska.

Valmentaja Olli Manninen luonnehti keskiviikon peliä lumilotoksi, mutta ainakin pelaajat tuntevat porukkansa.

Kun seuran mediaväki jututti maanantain harjoituksissa Topi Saukkosta, tämä veikkasi, että ”jos keskiviikkona sataa lunta sakeasti, me voitamme 3-1”.

Näin kävi.

 

Pudotuspelit jatkuvat loppuviikolla

 

Kampparien pudotuspelit jatkuvat kuluvan viikon lopulla. Mikkeliläiset matkaavat perjantaina JPS:n vieraaksi.

Jos sattuisi käymään niin, että JPS tasoittaa ottelut, kolmas kohtaaminen on 20. päivänä sunnuntaina Mikkelissä Hänskissä.

 

Teksti: Kampparit/tiedotus

 

 

 

Kamppari-konkari Esko Korhonen jääpallon kunniagalleriaan

16.02.2022 | Bandyliiga, Etusivu, Yleinen

Jääpalloliitto kutsui Esko Korhosen Jääpallon kunniagalleriaan. Huomionosoitus julkistettiin ja luovutettiin Korhoselle Kampparien keskiviikon ottelun alkajaisiksi. Jääpalloliiton puolesta paikalla oli Veijo Janhunen

 

Kamppari-joukkueen ja koko seuran näkyviin hahmoihin vuosia kuulunut Esko Korhonen on saanut Jääpalloliiton huomionosoituksen.

Jääpalloliitto on kutsunut Korhonen Jääpallon kunniagalleriaan.

Huomionosoitus julkistettiin Kampparien keskiviikon kotiottelun edellä Hänninkentällä.

Kunniagalleriaan kutsutaan lajin parissa toiminut henkilö, jolla on takanaan mittava pelaajaura ja lajin seura- ja järjestötehtäviä tai hän on muuten toiminut aktiivisesti lajin eteen.

Vuonna 1962 syntynyt Esko ”Ese” Korhonen aloitti jääpallon Mikkelin Palloilijoiden junioreissa vuonna 1972.

Hän oli voittamassa P17-ikäisten maailmanmestaruutta Suomelle vuonna 1979. A-maajoukkueessa hänellä on kaksi MM-hopeaa ja kolme MM-pronssia.

Ese voitti kaksi Suomen mestaruutta Botnian paidassa, ja kaksi kautta meni myös Ruotsin pääsarjassa. Ese palasi Kamppareihin ja päätti pelaajauransa 42-vuotiaana kotikaupungin joukkueessa.

Ese oli vuosina 2005-2007 Kampparien puheenjohtaja.

Nykyisin Ese toimii seuratoimijana ja elää  perheensä kanssa vahvasti jääpallolle. Isästään poiketen pojat Jere (IK Tellus Bandy) ja Iivo (Kampparit) ovat huippuluokan maalivahteja.

 

Teksti: Kampparit/tiedotus, kuva: Jukka Laitinen

 

ENNAKKO: Kampparit aloittaa pudotuspelit keskiviikkona

15.02.2022 | Bandyliiga, Etusivu, Yleinen

 

Puolivälierät käynnistyvät keskiviikkona,  Hänskissä klo 18.30 Kampparit – JPS

 

Mustapaidat luottavat jatkopaikkaan

Mikkelin Kampparit aloittaa Bandyliigan puolivälierät keskiviikkona kotiottelulla.

Vastaan Hänninkentälle tulee JPS Jyväskylästä.

Kampparit voitti runkosarjassa molemmat JPS-ottelut, mutta helppoa ei ole luvassa.

Päävalmentaja Olli Manninen ennakoi tiukkoja otteluita.

-Kova sarja siitä tulee. Tavoite on kuitenkin, että voitolla mennään jatkoon, sanoo Manninen.

Pudotuspeleissä pelataan paras kolmesta -systeemillä, joten keskiviikon jälkeen ottelut jatkuvat perjantaina Jyväskylässä. Jos kolmas ottelu tarvitaan, pelipäivä on sunnuntaina Hänskissä.

-Tähän saakka on pelattu erilaisia pelejä, mutta nyt katsotaan se, jatkuuko sarja vielä kolme viikkoa vai loppuuko se tähän.

-Minulla on vahva luotto, että jatkoon mennään, sanoo Manninen.

Kamppari-ryhmässä pudotuspelitunnelmat ovat kunnossa, mutta Mannista hienoisesti huolestuttaa loukkaantumislista.

-Lähtökohta on se, että saamme jäälle vakiokokoonpanon. Lopullisesti se ratkeaa viimeistään keskiviikkona aamulla. Iskukykyinen ryhmä kyllä lähtee otteluun, sanoo Manninen.

JPS on Manniselle tuttu joukkue, mutta hän ei spekuloi sillä, miten JPS sopii vastustajaksi.

-Otetaan peli kerrallaan. JPS on luisteleva ja taitava joukkue, mutta tavallaan vähän kuriton. Jyväskylää vastaan on kyllä kaiken onnistuttava.

Pudotuspeliavauksessa etuna on kotikenttä. Sitä seikkaa Manninen pitää merkittävänä. Jos pudotuspeleissä joudutaan kolmanteen otteluun, sekin pelataan kotona Hänskissä.

Taktiikka perustuu tuttuun tapaan vahvaan puolustuspeliin.

-Puolustuspelissä on onnistuttava, siis pitää estää vastustajan maalinteko. Samalla on myös itse oltava fiksu pallon kanssa.

Kamppari-kasvatti Topi Saukkonen pelaa kelpo kautta. Hyvä vire löytyi uudelta pelipaikalta keskikentältä.

 

Kampparit on pelannut koko kauden nousujohteisesti.

Kesken kauden tehdyt ryhmitysviilaukset ovat tuoneet uutta otteisiin.

Manninen on tyytyväinen omiensa tekemiseen. Malliksi käy seuran oma kasvatti, nuori Topi Saukkonen. Hän pelasi ensiksi liberona, mutta uusi pelipaikka löytyi alemmalta keskikentältä.

Saukkonen on viihtynyt uudella tontillaan.

– Siinä pääsee paremmin peliin mukaan, auttamaan joukkuetta ja näyttämään omiakin taitoja.

Saukkonen odottaa kovia pudotuspelejä, mutta pitää jatkopaikkaa varmana.

-On sen verran hyvä pöhinä ja henki joukkueessa, että hoidetaan pudotuspelit kahdella ottelulla.

Tiedossa kuitenkin on se, mitä tulee vastaan.

– JPS on aktiivinen joukkue. Yläviisikko tekee paljon töitä. Myös JPS elää vastahyökkäyksillä, joten sen puolustukselle ei saa antaa palloja, sanoo Saukkonen.

Bandyliigan pudotuspelit alkavat keskiviikkona 16.2. Kampparit-JPS Hänninkentällä klo 18.30

 

Hanki lippusi kätevästi ennakkoon!

Kampparien puolivälierävastustaja on JPS

 

 

Narukerä-Kampparit  6-2 (3-2)

Junioripitoinen joukkue piti jatkosarjan päätösottelussa numerot siedettävinä Porissa

 

Kampparit päätti Bandyliigan ylemmän jatkosarjan lauantaina Porissa tappioon Narukerää vastaan.

Junioripitoisella joukkueella Poriin matkannut Kampparit sai tunnustaa Narukerän paremmaksi maalein 6-2 (3-2).

Kamppareille lauantain Porin ottelu oli peli, joka oikeastaan vain piti pelata pois.

-Kyllä se näin oli. Nuori joukkue sai kokemusta, sanoi päävalmentaja Olli Manninen heti ottelun jälkeen.

Takana on ylemmän jatkosarjan tappiot Akillesta ja Veiterää vastaan. Tiedossa oli, että loppusarjan kolmosta eli Narukerää ei tavoiteta.

Kampparit päätyi ylemmässä loppusarjassa 20 pisteeseen ja neljännelle sijalle, joten edessä ovat puolivälierät.

Lauantain tuli selväksi se, että puolivälierissä vastaan tulee Jyväskylän seudun palloseura JPS.

-Ensin kohdataan JPS kotona Hänskissä  (keskiviikko 16.2.) ja sitten perjantaina 18.2. Jyväskylässä, vahvistaa Manninen.

Seuraava sunnuntai 20.2. on mahdollinen varapäivä kotiotteluna Hänskissä.

Lauantaina Porissa mukana Kamppareista eivät olleet kokeneimmasta päästä muun muassa Tomi ja Valtteri Hauska, Joni Maaranen ja kapteeni Kimmo Huotelin.

Kaikkiaan viisi aloituskokoonpanon pelaajaa oli poissa Porin ottelusta. Täydennyksinä Manninen otti länsirannikon reissulle pelikokemusta hakemaan useita junioreja.

-Käytännössä koko alakerta oli uusi. Kokemusta tuli ja hyvin pojat suoriutuivatkin, kehui Manninen.

Nuori Kamppari-ryhmä ei tappiosta huolimatta ollut mitenkään vastaantulija, vaan piti numerot kurissa puoliaikaan saakka.

Toisella jaksolla mustilla oli hyviäkin maalintekopaikkoja ja jopa läpiajoja, mutta osumia ei tullut.

Ottelua leimasi tasaisuus ja hienoinen varovaisuus. Kumpikaan ei lähtenyt ihmeemmin irrottelemaan, kun sarja-asetelma oli tiedossa, eikä loukkaantumisilla haluttu riskeerata edessä olevia ratkaisevampia otteluita.

 

Kampparit meni 15. minuutilla maalin johtoon, kun Esu Rytkönen tuikkasi pallon kulmatilanteessa maaliin.

Porin tasoituksen 22. minuutilla ja melkeinpä kaikki muutkin maalit teki Joona Rajala. Kamppari-ryhmällä oli vaikeuksia Rajalan pitelemisessä, sillä tämä teki neljä maalia.

 

 

Kavennuksen taukotilanteeksi 3-2 laukoi Aapo Pulkkinen. Syöttäjäksi merkittiin Santeri Laitinen.

Kampparien kausi jatkuu siis tulevana keskiviikkona kotiottelulla, kun Mikkeliin saapuu JPS.

Puolivälierissä pelataan kahdesta voitosta.

 

KAMPPARIT – JPS  keskiviikkona 16.2. klo 18.30 HÄNSKISSÄ  – TERVETULOA!

Liput helposti ennakkoon:

Teksti: Kampparit/tiedotus, kuva: Jukka Laitinen

Yksi hyvä jakso ei riittänyt Veiterän kaatamiseen

 

Kampparit-Veiterä 3-6 (2-5)

Olli Manninen: Tärkeästä pelistä kuitenkin saatiin hyvää valmistautumista jatkoon

Pitkän koronarajoitustauon jälkeen jääpalloa livenä seuraamaan päässyt mikkeliläisyleisö joutui keskiviikkona toteamaan, että Bandyliigan runkosarjan voittaja Lappeenrannan Veiterä oli liian vahva Kamppareille.

Pakko oli myöntää, että Veiterän tekeminen oli ajoittain hyvää jääpalloa. Veiterä vei Bandyliigan ylemmän jatkosarjan ottelun maalein 3-6 (2-5).

Kampparien päävalmentaja Olli Manninen ei kuitenkaan ollut pahoilla mielin. Tappio tuli, mutta samalla myös arvokasta kokemusta viikon kuluttua alkaviin pudotuspeleihin.

-Tärkeä peli tämä oli meille ja samalla mittari. Kaiken kaikkiaan hyvää valmistautumista jatkoon.

Kampparit oli toisella jaksolla kunnolla pelissä mukana, mutta Veiterä teki maalit.

-Laskettiin pari helppoa maalia. Se harmittaa.

Eetu Sviili pelasi jälleen hyvän ottelun. Meriittilistalle kirjattiin kaksi torjuttua rankkaria.

Kampparien lähtö otteluun ei ollut paras mahdollinen.

Vakiokokoonpanosta oli poissa useita pelaajia. Keskiviikkona kentällä ei nähty Tomi Hauskaa, Joni Maarasta, Elmeri Hämäläistä, Veeti Pulkkista ja Jaakko Järvistä.

Joukkueenjohto ei lähemmin selitellyt tilannetta, vaan tavoite on, että viikon kuluttua rinki on koossa. Sen Manninen keskiviikkona totesi, että Hämäläisen kausi on näillä näkymin loukkaantumisen vuoksi ohi.

Keskiviikon ottelu Hänskissä osoitti kuitenkin, että pelimiehiä mustapaidoissa riittää. Karo Liimatainen teki Kampparien kavennuksen ja syötti Santeri Laitisen vapaaksi Mikkelin kolmannessa maalissa.

 

Karo Liimatainen teki maalin ja syötti toisen. Liimatainen palkittiin keskiviikkona kotijoukkueen parhaana.

Hyvässä pelivireessä oli myös Topi Saukkonen. Maalilla Eetu Sviili pelasi jälleen hyvän ottelun, numeroista huolimatta.

Sviili kunnostautui poimimalla kaksi Veiterän kaksi rankkaria. Mies itse jarrutteli kehuja.

-Oli ne oikeastaan aika järkyttäviä laukauksia. Enemmän piti varoa, ettei vahingossa väistä, naureskeli Sviili.

Veiterän rankit osuivat suoraan Sviilin patjoihin, mutta maaleina ne olisivat tietysti pahentaneet numeroita.

”Sama se kuka tulee vastaan”

Keskiviikon ottelun kaava oli varsin selvä. Varsinkin ensi jaksolla Veiterä painoi todella vahvasti hyökkäykset Kampparien kaarelle ja ihan maalin eteen saakka.

Veiterä ehti neljän maalin johtoon ennen Kampparien kavennuksia. Heti Liimataisen maalin jälkeen Janne Hauska iski kulman jälkitilanteesta toisen kavennuksen. Laitisen toisen jakson maaliin Kamppari-osumat kuitenkin jäivät.

-Alussa olimme vähän telineissä ja Veiterää vastaan ei saa olla. Veiterä rankaisi heti, tuumi Sviili.

Kampparit pääsi kuitenkin hyvin peliin mukaan ja toinen jakso oli mustapaidoilta oikeaa jääpalloa.

-Toinen jakso oli nousujohteinen kuten koko kausi meillä.  Tässä on nyt yhteensä kolme peliä aikaa hioa otteita ennen ensi keskiviikkoa.

Ensi viikko tarkoittaa pudotuspelien alkamista.

-Haetaan hyvää fiilistä. Se on sitten ihan sama kuka tulee vastaan. Valmiita ollaan, sanoo Sviili.

Jatkosarja päättyy viikonvaihteessa

Toisen jakson peliin ja tason nostoon oli tyytyväinen myös Manninen.

-Saatiin pumpattua uutta liikettä siihen nähden, että ensi jakso oli heikompi.

Toisella jaksolla näytti siltä, että Veiterä antaa tilaa Kamppareille. Veiterä-valmentaja Tero Nieminen ei kuitenkaan tätä täysin myöntänyt.

-Toinen jakso oli meiltä heikompi, eikä hyökätty fiksusti. Toisaalta riitti, että piti palloa ja säästeli. Lauantai tulee äkkiä eteen, tuumi Nieminen.

Kaikki tähyävät  jo seuraavia otteluita. Bandyliigan ylempi jatkosarja päättyy tulevana viikonvaihteena.

Kampparit matkustaa lauantaina Poriin Narukerän vieraaksi. Veiterä ja Akilles pelaavat samaan aikaan Lappeenrannassa.

 

Puolivälierät käynnistyvät ensi viikon keskiviikkona 16.2. Ohjelma julkaistaan viikonloppuna jatkosarjojen päätyttyä.

 

Teksti: Kampparit/tiedotus, kuvat: Jukka Laitinen