Arkisto: Bandyliiga

Kampparit avasi uuden bandyvuoden voitolla Varkaudessa

Kamppari-ryhmän kokeneet jermut lamaannuttivat malttipelillään WP:n rynnistyksen

 

Kampparit selvitti vuoden ensimmäisen Bandyliigan ottelunsa varsin siististi vahvan toisen jakson pelinsä ansiosta.

 

Kampparit voitti keskiviikkona Varkauden vierasottelussa WP 35:n 2-6 (2-1).

 

Ottelu oli lähes toisinto joukkueiden ensimmäisestä kohtaamisesta Mikkelissä. Ensi jaksolla WP pysyi mukana, mutta Kampparien vahvuus tuli esille toisella jaksolla, jonka Kampparit hoiti vakuuttavasti 5-0.

Päävalmentaja Olli Manninen ennakoi Varkauden ottelusta hankalaa ja näin aluksi olikin.

-Alku oli vaikea kuten Mikkelin ottelussakin. WP oli intensiivinen vastustaja ja meillä saattoi tuntua se, että perjantaista sunnuntaihin huilattiin. Tiistaina oli toki hyvä harjoitus, mutta vähän tuntuma oli hukassa, selvitti Manninen.

Vaikeaa ottelu ei Kamppareille loppujen lopuksi kuitenkaan ollut kuin ensi jaksolla.

WP sai jakson alussa kaksi rankkaria, joista toinen upposi.

Valtteri Hauska tasoitti 36. minuutilla kulmurista, syöttäjänä Tomi Hauska, mutta WP pystyi vielä taukojohtoon Kamppari-kasvatti Jimi Siiterin osumalla.

Toisen jakson edetessä ote kääntyi Kamppareille. Pelin henki näkyi siinäkin, että Kampparit keräsi ison joukon kulmureita. Joukkueen lyöntivoimaa osoitti se, että kulmurit myös osuivat.

Toisen jakson aluksi Janne Hauska löi Tomin tarjoaman kulmurin sisään.  Rasmus Kettunen hoiti Topi Saukkosen syötöstä Kampparit johtoon, ja jatkossa Elmeri Hämäläinen teki neljännen ja Santeri Laitinen viidennen.  Hämäläinen iski vielä lisäajalla toisen maalinsa. Hämäläisen veljessarjan nuorin, Joonatan, 16 pelasi tänään Varkaudessa ensimmäisen Bandyliigaottelunsa – Onnea JH!

 

Ottelu kääntyi Kamppareille toisella jaksolla kokeneiden pelaajien panoksella.

-Kokeneiden pelaajien rauhallisuus oli iso avain ottelussa. Kun maltti ja rauhallisuus säilyi, esille tuli oma tekeminen. Siinä on kokemuksella iso rooli, tuumi Manninen.

 

Elmeri Hämäläinen teki kaksi maalia WP:n verkkoon keskiviikkona Kämärillä.

Napakassa pakkasessa Kämärillä käyty ottelu oli samalla Kamppareille ja WP:lle Suomen cupin osaottelu, jonka voitolla Kampparit on jatkossa.

Toistaiseksi cupin tilanne ei kuitenkaan ole vielä selvillä. Syynä on Veiterä-ottelun häslinki. Veiterä-ottelun oli määrä olla cup-ottelu, sillä Kampparit ja Veiterä ovat samassa cup-lohkossa.

Mannisen mukaan cup-asetelma selviää myöhemmin. Veiterä ja Kampparit kohtaavat tammikuussa kohua herättäneen ottelusiirtopäätöksen vuoksi.

Kamppari-ryhmän seuraava nykyisen otteluohjelman mukainen kotiottelu on tammikuun puolivälissä, kun 14. tammikuuta Hänskiin saapuu Porin Narukerä.

 

 

Teksti: Kampparit/tiedotus, kuvat: Jukka Laitinen

Bandyliiga jatkuu keskiviikkona vierasottelulla Varkaudessa – Kampparien Veiterä-vierasottelu pelataan sittenkin

03.01.2023 | Bandyliiga, Etusivu

Kiistaa herättänyt Veiterän ja Kampparien Lappeenrannan ottelu pelataan sittenkin, vaikka ottelu ehdittiin jo kertaalleen tuomita Veiterän luovutukseksi ja Kampparien voitoksi.

 

Jääpalloliitto tiedotti tiistaina tiedotteella, että vuoden lopulla 30. joulukuuta otteluohjelmassa ollut Veiterän ja Kampparien ottelu siirtyy ja pelataan.

Liitto pyörsi siten viime perjantaisen oman päätöksensä, jonka mukaan ottelu piti pelata perjantaina ohjelman mukaan. Kampparit oli Lappeenrannassa paikalla, mutta Veiterä ei, joten tuomariston päätös oli, että Veiterä luovutti ottelun.

Uutta ottelupäivää ei ole vielä sovittu. Liittohallituksen päätöksen mukaan Veiterän ja Kampparien tulee keskenään sopia uudesta otteluajankohdasta.

Esityksen uudesta ottelupäivästä tekee Veiterä, koska kyse on sen kotiottelusta. Veiterä on tehnyt ehdotuksen muutamasta otteluajankohdasta, mutta Kampparit ei ole vielä ottanut kantaa asiaan.

 

Kamppareissa syntynyttä tilannetta ja uutta ajankohtaa selvittää seuran johto. Enempää seura ei asiaa kommentoi.

 

Kiista Veiterän ja Kampparien ottelusta syntyi, kun Veiterä halusi siirtää 30. joulukuuta olevan ottelun. Perusteluna oli pelaajien sairaustapaukset.

Kampparit katsoi, että sarjaohjelma kaiken kaikkiaan on tiukka ja että uutta ottelupäivää ei saada mahtumaan kalenteriin.

Jääpalloliiton kilpailuvaliokunta päätti ottelun siirtämisestä, mutta liiton hallitus päätti, että ottelua ei siirretä. Hallitus käsitteli maanantaina 2. tammikuuta asian uudelleen ja perui päätöksensä.

 

Liiton tiedotteen mukaan liiton puheenjohtaja Antti Parviainen sanoo, että kilpailuvaliokunnan siirtopäätös jää siten voimaan.

Parviainen selitti tiedotteessa syntynyttä tilannetta juridiikan tuntemuksen puutteilla. Hänen mukaansa liittohallitus ei voinut puuttua kilpailuvaliokunnan päätökseen.

Siirretty ottelu pelataan ennen runkosarjan päättymistä eli tammikuun kuluessa.

 

Bandyliiga jatkuu keskiviikkona vierasottelulla Varkaudessa

 

Kampparit jatkaa Bandyliigaa keskiviikkona matkustamalla Varkauteen WP-35:n vieraaksi.

Päävalmentaja Olli Manninen odottaa ottelusta tiukkaa vääntöä.

-WP on aina ollut kova kotonaan. Edessä on pieni kenttä ja taisteleva kotijoukkue, joten meidänkin pitää suoriutua hyvin, sanoo Manninen.

Joukkueiden keskinäisen Mikkelin kohtaamisen joulukuun puolivälissä Hänskissä Kampparit voitti selkeästi 12-1. Manninen tuumii, että tuon ottelun tulosta ei kannata katsoa liikaa.

-Ensimmäistä jaksoa voi arvioida, mutta toisella WP sitten lopahti.

Vierasotteluun Manninen saa liikkeelle vakioryhmän.

-Hyvä nippu lähtee liikkeelle. Me lähdemme voittamaan niin kuin jokaista Bandyliigan ottelua, sanoo Manninen.

 

Ottelu alkaa Varkaudessa Kämärillä klo 19.00.

 

Teksti: Kampparit/tiedotus, kuvat: Jukka Laitinen

Veiterä luovutti perjantain ottelun

Veiterä halusi ottelusiirtoa sairaustapauksiin vedoten, mutta Jääpalloliiton liittohallitus määräsi ottelun pelattavaksi. Kampparit oli paikalla, Veiterä ei.

 

Lappeenrannan Veiterän ja Mikkelin Kamppareiden Bandyliigan perjantainen ottelu päättyi jo ennen alkamistaan Veiterän luovutukseen.

 

Ottelua ei pelattu ollenkaan. Kampparit matkusti Lappeenrantaan klo 19.00 alkavaksi määrättyä ottelua varten, mutta kotijoukkue Veiterä ei tullut paikalle, mikä tarkoittaa sitä, että Veiterä luovutti.

Tulokseksi merkittiin 5-0 Kamppareille ja Kamppareille myös kaksi sarjapistettä.

Tilanne syntyi jo torstaina, kun Veiterä esitti ottelun siirtämistä. Perusteluna oli useat sairastumiset.

Jääpalloliiton kilpailuvaliokunta hyväksyi ottelun siirron, mutta liittohallitus päätti perjantaina, että ottelu on pelattava sarjaohjelman mukaisesti.

 

Kampparien päävalmentaja Olli Manninen kommentoi tilannetta perjantaina illalla, kun oli käynyt selväksi, että Veiterä ei tule kentälle.

-Me lähdemme siitä, että liiton sääntöjä pitää noudattaa. Kilpailuvaliokunnan päätös oli virheellinen ja liittohallitus teki uuden päätöksen. Me olimme valmistautuneet pelaamaan ja siksi lähdimme Lappeenrantaan, sanoo Manninen.

Manninen luonnehtii syntynyttä tilannetta lähinnä surulliseksi.

-Harmittaa tietenkin. Veiterä-ottelut ovat tärkeitä ja kovia vääntöjä, sanoo Manninen.

 

Veiterän mukaan se ei olisi saanut sairaustapausten vuoksi kokoon joukkuetta.

Seuran nettisivuston seuratiedote ja myös sanomalehti Etelä-Saimaan haastattelussa edustusjoukkueen manageri Anssi Peuhkuri käytännössä syyttävät Kamppareita asetelmasta.

Manninen on toista mieltä.

– Turha meitä on syyttää syntyneestä tilanteesta.  Me toimimme liiton sääntöjen mukaan, sanoo Manninen.

Manninen antoi kommentit medialle tuoreeltaan Lappeenrannassa kentän laidalla.

Hänen mukaansa (ES 30.12.22) ottelun siirrolle ei löytynyt uutta ajankohtaa.

Manninen korostaa, että lajissa kalenteri on täynnä, koska Kampparit pelaa myös alle 21-vuotiaiden sarjaa. Hänen mukaansa uusien pelipäivien löytäminen ”on melko tavalla mahdoton paikka”.

Edustusjoukkue palasi perjantaina illalla saman tien Mikkeliin.

 

Otteluohjelman mukainen seuraava Kampparien ottelu on 4. tammikuuta Varkaudessa, jossa vastassa on WP-35.

 

Kampparit/tiedotus

Veiterä – Kampparit pelataan tänään sarjaohjelman mukaisesti

30.12.2022 | Bandyliiga, Etusivu

VEITERÄ – KAMPPARIT tänään Lappeenrannassa kello 19.00

 

Joissakin medioissa kerrotusta poiketen Bandyliigaottelu Veiterä-Kampparit pelataan tänään sarjaohjelman mukaisesti Lappeenrannan Kisapuistossa kello 19.00 alkaen.

Ajankohdan varmisti lopullisesti Jääpalloliiton liittohallituksen päätös tänään iltapäivällä.

 

Kampparit ja Veiterä pelasivat tapanitasurin

Nuori maalivahti Lasse Korhonen piti Kampparit mukana pelissä

Bandyliigan kärkijoukkueet Kampparit ja Lappeenrannan eivät saaneet selkoa toisistaan, vaan päätyivät jakamaan pisteet tapaninpäivän derbyssä maanantaina Mikkelissä.

 

Niukkamaalisessa ottelussa pinnat jaettiin maalein 2-2 (1-1).

 

Kuluvaksi kaudeksi tuttuun kotijoukkueeseen Veiterästä palannut Tuomas Liukkonen tuumi ottelun jälkeen, että ”hyvä tasuri tämä oli meiltä”.

-Ottelu oli tiukka ja tasainen. Veiterä on osoittautunut hyväksi joukkueeksi tälläkin kaudella. Kyllä ne pelata osaavat.

Liukkonen oli tyytyväinen tasatulokseen ja pohti, että kun joukkueet kohtaavat uudelleen tulevana perjantaina, Kampparien pitää parantaa otettaan.

-Omaa peliä pitää vielä kehittää, ennen muta hyökkäyspeliä. Siinä pitää olla rohkeampi.

Tapaninpäivänä kiistatta kentän paras pelaaja oli Kampparien nuori maalivahti Lasse Korhonen.

Joukkueiden tapaninajelussa kuskina suurimman osan ajasta oli Veiterä, ja Korhonen oli se, joka piti kotijoukkuetta pelissä mukana varsinkin ensi jaksolla.

Kampparit puolusti luotettavasti koko ottelun, mutta Korhosen piti poimia useat Veiterän laukaukset ja läpiajot.

-Sovittiin ennen ottelua, että kaksi voidaan antaa vastustajalle. Se pitikin. Puolustus pelasi hyvin.

Korhonen oli samaa mieltä Liukkosen kanssa siitä, että Kampparien pitää saada pelaamiseen lisää rohkeutta.

-Täytyy vaan luottaa omaan tekemiseen.

Veiterä piti tapanin klassikossa vauhdista huolta, mutta Kampparit meni kuin varkain kesken vastustajan painostuksen maalin johtoon.

Kymmenen minuutin kohdalla Elmeri Hämäläinen läppäsi ruuhkasta pallon maaliin Aki Mannisen syötöstä.

 

Veiterän painostus tehosi ja joukkue tasoitti 25. minuutilla Ere Verhelän maalilalla. Toisella jaksolla Veiterä meni maalin johtoon Niklas Valtasen osumalla.

Kampparien päävalmentaja Olli Manninen otti 80. minuutilla aikalisän.

Kampparit saikin loppukiriä ja sen verran painetta aikaiseksi, että pääsi laukomaan kulmureita. 86. minuutilla Santeri Laitisen laukaus puhkaisi muurin. Kulman tarjoili Aki Manninen.

Päävalmentaja Olli Manninen myönsi ottelun jälkeen, että tasapeliin pitää olla tyytyväinen.

-Tulos oli oikeudenmukainen. Veiterä oli ajoittain niskan päällä, mutta toisaalta me peitimme hyvin ja Lasse Korhonen poimi koppeja.

Mannisen mielestä Veiterä oli vahvempi kuin hän ennakkoon arveli.

-Jos Veiterän kaltaiselle joukkueelle ei anna kuin kaksi maalia, pitää olla tyytyväinen.  Puolustuspeli on meiltä hyvää, mutta pallollinen peli ei. Varsinkin toisella jaksolla peli oli hätäistä.

Veiterä oli tullut Mikkeliin ottamaan sarjajohtajalta kahta pistettä, mutta joutui tyytymään tasapeliin.

Veiterällä oli tukuttain hyviä maalintekopaikkoja, mutta viimeistely oli surkeaa. Valmentaja Tero Nieminen myönsi, että tehot olivat piipussa.

-Molemmat puolustivat hyvin. No, vastassa oli myös hyvä maalivahti

Nieminen tuumi maanantaina, että otteluhengessä oli ”play off-tunnelmaa kauden keskellä”.

Joukkueet kohtaavat uudellaan perjantaina, tällä kertaa Lappeenrannassa. Kumpikaan valmentaja ei vielä maanantaina paljastanut korttejaan.

Nieminen sanoi ainoastaan, että tämä ottelu pitää vielä käydä läpi.

Mannisella on selkeä viesti omalle joukkueelleen:

-Pallollinen peli ei tuottanut paikkoja tarpeeksi. Siihen pitää kiinnittää huomiota.

Veiterän ja Kamppareiden uusi kohtaaminen on perjantaina 30.12. Lappeenrannassa. Ottelu alkaa klo 19.00

 

Teksti: Kampparit/toimitus, kuvat: Jukka Laitinen